Klart for gjennomslag i Tjernfjellet
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er til stede ved siste salve i rv. 77 Tjernfjelltunnelen tirsdag 20. februar.
I Saltdal gjøres det klart for en milepæl i rv. 77-prosjektet. Da er det drevet 3230 meter tunnel, og med hull igjennom fjellet går arbeidene inn i en ny fase.
Samferdselsministeren deltar på seansen, sammen med representanter fra Saltdal kommune, Nordland fylkeskommune, BetonmastHæhre Entreprenør og Statens vegvesen.
Fakta om prosjektet
- Tunnelen blir ca. 3,3 kilometer lang inklusive portaler.
- Fartsgrensen i tunnelen blir 80 km/t.
- Stigningen er på 4 %.
- Tunnelen får 8,5 meter kjørebredde, lys, ventilasjon, snu-nisje og havarilommer.
- Når tunnelen åpnes blir den gamle vegen stengt for biltrafikk.
- Den gamle vegen vil være anbefalt sykkelrute på sommerstid.
- På Junkerdalssida skal det bygges 480 meter veg som tilknytning til eksisterende rv. 77.
- På Saltdalssida får rv. 77 en strekning utenfor tunnelen på 490 meter med krysstilknytning til E6. I tillegg skal E6 bygges om over en 800 meter lang strekning på begge sider av krysset.
- Det skal også lages vegtilknytning til gammel rv. 77.
- Masser legges ut i vegfylling og bakkeplanering for framtidig E6. I tillegg skal massene legges i deponi i Junkerdalen og Lønsdal.
- Saltdalsfirmaet Kristensen Maskin AS gjorde forarbeidene til tunnelarbeidene i februar–april 2016.
- BetonmastHæhre bygger tunnelen og veg på begge sider, og startet i oktober 2016.
- Første tunnelsalve gikk 4. november 2016.
- Det ventes gjennomslag 20.02.2018.
- Etter gjennomslaget blir det arbeid med vann- og frostsikring, vegbygging og elektroinstallasjoner.
- Anleggsarbeidet skal etter planen være fullført høsten 2019.
- Prosjektet er statlig finansiert.
Følg prosjektet på www.facebook.com/tjernfjellet
Aktuelt for fylke(r):
Nordland