Bjørn Hansen AS er med sine 65 ansatte hjørnesteinsbedriften i Forsand kommune. Bedriften er, på tross av logistikkutfordringer, konkurransedyktige. 15 millioners-kontrakten på levering av elementer til miljøkulverten, som bygges over E39 i forbindelse med Eiganestunnelen, ble vunnet i konkurranse mot flere betongleverandører. 

Fra 7 til 65 ansatte

– Vi har spesialisert oss på å produsere elementer til bygg og anlegg, sier driftssjef Bård Hansen. 

Han er andre generasjons Hansen. Faren, Bjørn, jobber fortsatt i bedriften han startet i 1979, den gang som enkeltmannsforetak. I 2001 fikk med han med seg daglig leder og hovedaksjonær Idar T. Heskestad i aksjeselskapet Bjørn Hansen AS. 63-åringen jobber ikke i administrasjonen – men i produksjonen. Bedriften har vokst fra 7 ansatte i 2001 til dagens 65 medarbeidere.

– Jeg er altmuligmann, sier 63-åringen og smiler. Han har også med kona, Mai Helen, og sønnene Håkon og Eirik i driften av betongfabrikken, som har en årlig omsetning på cirka 120 millioner kroner.

Fabrikken ligger idyllisk til mellom bratte fjell på neset mellom Høgsfjorden og Lysefjorden. Men idyllen koster. Utkantbedrifter har store utfordringer med fraktkostnadene.

Frykter høye bompenger

– Vi frakter det meste på trailere, og derfor er vi nervøse for hva det vil koste i bompenger å kjøre gjennom Ryfast. Vi håper bompengene vil være det samme som det vi betaler i fergeutgifter. Ellers kan Ryfast fort bli et fordyrende ledd, sier Bård Hansen. Han legger til at betongelementene til miljøkulverten fraktes med båt, og deretter med trailere til Motorveien/E39 i Stavanger. Det er store dimensjoner på spennbetongelementene. Hvert betongelement er 29 meter langt og veier 27 tonn. Totalt skal bedriften levere 4000 meter med betongbjelker, samt 800 tonn betong-dekker mellom dragerne.

– Vi vant anbudet i hard konkurranse med andre betongbedrifter. Dette viser at vi med spesialiseringen av elementer til bygg og anlegg har gjort noe riktig. Vi håper selvsagt at vi blir valgt som leverandør til flere av landets mange vegprosjekter, sier Bjørn Hansen.