Mandag 4. september er dagen Tromsøs trafikanter har ventet lenge på. Da er to års arbeid nesten ferdig, og du kan kjøre begge løpene i Tromsøysundtunnelen på E8.

Begge er nå lysere og har friskere luft, men framfor alt er tunnelen betydelig sikrere enn da arbeidet startet for to år siden. Med bollefest og tunnelvandring vil Statens vegvesen takke tålmodige trafikanter, og vise fram de mange små og store hemmelighetene i tunnelen. 

- Unikt løp i unik løype

De som vil se hele tunnelen – på kortest mulig tid – får også anledning til det. I samarbeid med Bedriftsidretten i Troms og Finnmark arrangerer Vegvesenet «Testløpet», et tunnelløp i to ulike varianter. De sprekeste løper under hele Tromsøysundet og snur på Tomasjorda, til sammen sju kilometer. Et kortere alternativ er å snu i bunnen av tunnelen og løpe drøye tre kilometer.

- Dette er et unikt løp langs ei unik løype, så vi forventer mange løpere i tunnelen. Anledningen er jo spesiell også for Tromsøs befolkning, så vi håper på en stor tilskuerskare og solide heiarop, sier Ole Morten Ekanger i Bedriftsidretten i Troms og Finnmark.

Innleder høstsesongen

«Testløpet» er det første i Tromsøkarusellens høstsesong. Bedriftsidretten i Troms og Finnmark, arrangørene bak løpeserien, lanserer i år en høstpakke. Løpere som ikke fikk med seg starten av sesongen, får mulighet til å løpe «Testløpet» og resten av høstens løp til en redusert pris. Flere av disse løpene er også nye, slik at høstsesongen gir en bonus også til trofaste løpere.

- Jeg vil nok si at «Testløpet» er det mest krevende av løpene i Tromsøkarusellens høstsesong. Hele dette løpet går jo i bakke, og det bør ivrige løpere huske i den første lange nedoverbakken, sier Ekanger.

Tålmodige trafikanter

Så snart den siste løperen er i mål og Vegvesenet har ryddet etter bollefesten, åpner begge løpene av Tromsøysundtunnelen på E8 for trafikk. Da er det slutt på to år med enveis trafikk under Tromsøysundet, og de mange lokale huskereglene for hvilken retning trafikken går i på ulike tider av døgnet.

- Trafikantene har vært svært tålmodige underveis i prosjektet, sikkert fordi vi alle ønsker en så trygg tunnel som mulig. Vi har fått mange gode tilbakemeldinger etter at vi åpnet det ene løpet i fjor høst. Den nye vegbanen, bedre lys og friskere luft er nok det første bilistene merker. Det viktigste er likevel alt vi har fått på plass for å sikre bilistene, men som du ikke ser ved første øyekast. Så nå gleder vi oss til begge løpene er ferdige, sier prosjektleder Eirin-Anne Blix i Statens vegvesen.

Tester fortsatt tunnelen

Det du likevel må belage deg på de neste ukene, er at tunnelen vil være nattestengt. Denne gangen har imidlertid Vegvesenet forkortet tiden tunnelen er stengt på nettene, slik at begge løpene er åpne lengre hver kveld.

- Vi tester og justerer fortsatt deler av sikkerhetssystemet. Til det trenger vi en tom tunnel noen timer hver natt. Likevel håper vi det hjelper at vi ikke stenger før det meste av kveldstrafikken har lagt seg, blant annet fra sykehuset etter vaktskiftet, sier Blix.

Statens vegvesen planlegger også en redningsøvelse i tunnelen i løpet av disse ukene. Det vil kreve stengt tunnel noen timer en formiddag, men også dette vil bli varslet i god tid på forhånd.  

Alle er velkommen til tunnelvandring, bollefest og løp. For å løpe på tid gjennom Tromsøysundtunnelen, ber vi om at du melder deg på her
Da kan du velge dette ene løpet, eller la det bli starten på en sprek høst i Tromsøkarusellen. Hvis du ikke ønsker startnummer og tid, trenger du heller ikke melde deg på.

Fire ting du trenger å vite om Tromsøysundtunnelen

Den nye Tromsøysundtunnelen er sikrere for deg som trafikant. Du kan likevel bidra til din egen og andres trafikksikkerhet. Her er fire råd fra Vegvesenet når du skal kjøre i den nye tunnelen:

  1. OVERVÅKINGSSYSTEMET med radar langs veggene og kamera i taket fanger opp alle unormale hendelser i tunnelen, og sender dem på storskjerm for trafikkoperatørene på vegtrafikksentralen i Mosjøen. Det er trygt for deg at du blir sett i tunnelen, men det betyr også at du skal stanse i tunnelen kun hvis du trenger det av hensyn til din egen eller andres trafikksikkerhet.
  2. BRANNSLUKKINGSAPPARATENE trenger du forhåpentlig aldri til å slukke en brann, men de har en annen viktig funksjon. Hvis du kommer opp i en trafikkfarlig situasjon som du mener det ikke bør komme flere biler inn i, løfter du på et brannslukkingsapparat. Da stenger du automatisk alle innkjøringene til tunnelen.
  3. TELEFONENE i tunnelen er en direktelinje til vegtrafikksentralen i Mosjøen, der du kommer i kontakt med en trafikkoperatør bare ved å løfte røret. Fortell alltid vegtrafikksentralen hvorfor du har stanset, før du ringer en venn. Vegtrafikksentralen kan også varsle videre til nødetatene.
  4. TVERRGANGER bak røde dører i Tromsøysundtunnelen er en gjennomgang til motsatt løp. De er dermed en veg ut hvis du ikke kan bruke det løpet du befinner deg i.

Brannslukkingsapparatene og telefonene i Tromsøysundtunnelen kan være til hjelp for deg, på flere måter enn du tror. Brannslukkingsapparatene og telefonene i Tromsøysundtunnelen kan være til hjelp for deg, på flere måter enn du tror.

FAKTA om Tromsøysundtunnelen og oppgraderingen

  • Tromsøysundtunnelen på E8 forbinder Tromsøya med fastlandet. Den går fra Tomasjorda på fastlandet til Breivika på Tromsøya.
  • Tunnelen ble åpnet i 1994. Da hadde den en prislapp på 622 millioner kroner (2016-kroner).
  • Den har et tunnelløp i hver trafikkretning, begge på om lag 3 500 meter.
  • Tromsøysundtunnelen når 100 meter under havoverflaten.
  • I 16 år var Tromsøysundtunnelen Norges eneste undersjøiske tunnel med to løp.
  • Hver dag passerer det 11 500 biler i Tromsøysundtunnelen.
  • I perioden fra 2015 til 2019 ruster Statens vegvesen opp 200 norske tunneler for å bli enda sikrere enn i dag, i tråd med EUs nye forskrifter om sikkerhet i tunneler. Tromsøysundtunnelen er en de 50 nordnorske tunnelene i dette prosjektet.
  • I september 2016 var Vegvesenet ferdig med arbeidet i det første av de to løpene, etter at det ble stengt 1. oktober 2015. Når det nyrenoverte tunnelløpet åpnet, startet Statens vegvesenet arbeidet i det andre løpet, som da ble stengt.
  • Den viktigste endringen etter oppgraderingen er at Tromsøysundtunnelen nå har fått live overvåking av trafikken og eventuelle hendelser. Den nye Tromsøysundtunnelen har også fått moderne brannslukkingsapparat, radio, nødkommunikasjon og pumper. Trafikantene vil først og fremst merke at ventilasjonen og belysningen er bedre, og at vegbanen er blitt helt ny.
  • Oppgraderingen av Tromsøysundtunnelen koster totalt 310 millioner kroner, og prosjektet er finansiert av staten.

For mer informasjon:
Prosjektleder Eirin-Anne Blix i Statens vegvesen, 95083365 / eirin.blix@vegvesen.no