Når Statens vegvesen åpner det første opprustede løpet av Tromsøysundtunnelen er det lite du som bilist ser av arbeidet som har foregått det siste året.

- Vi har fått på plass overvåkingskamera, nye nødtelefoner, ledelys og nytt radionett – for å nevne noe. Det meste av dette krever kabler under bakken, derfor har vi også byttet dekket i hele tunnelen. Den nye vegbanen, bedre lys og friskere luft er nok det første bilistene merker. Det viktigste er likevel alt vi har fått på plass for å sikre bilistene, men som du ikke ser ved første øyekast, sier prosjektleder Eirin-Anne Blix i Statens vegvesen. 

La mobilen ligge

Innsatsen fra Statens vegvesen til tross: Du kan fortsatt gjøre en viktig innsats for å ta vare på din egen og andres sikkerhet i den nye Tromsøysundtunnelen, utover å respektere fartsgrensen og holde øynene på vegen.

- I den nye Tromsøysundtunnelen er det god mobildekning, men la mobilen ligge dersom du kommer i en situasjon du trenger å varsle om, er oppfordringen fra Blix.

Forklaringen er enkel: Hvis du heller løfter røret av én av de mange nødtelefonene langs veggene, kommer du i direkte kontakt med Vegtrafikksentralen og blir sett av ett av de 133 nye overvåkingskameraene i taket, hvert av dem med en innebygget vindusvisker.

- Dermed vet vi øyeblikkelig hvor du er, og ofte har vi bedre oversikt og kan fortelle deg hva du skal foreta deg, sier Blix.

På samme måte stenger du tunnelen ved å løfte av et av brannslukkingsapparatene i tunellen. Da går bommene på utsiden igjen, og det kommer ikke flere biler inn og gjør situasjonen verre.

Støtputer redder liv

Et viktig mål i arbeidet har også vært å få ned tallet på alvorlige ulykker i tunnelen. Statens vegvesen har installert en ny type kollisjonsdempere eller støtputer for Tromsøysundtunnelen.

– Enkelt forklart er det vaiere eller bikubeformede metallelementer som bremser opp bilen i løpet av noen hundredels sekund, slik at det får mindre alvorlige følger å kollidere i tunnelveggen, forklarer Blix.  

Ferdig neste sommer

Til sammen bedrer Statens vegvesen sikkerheten i 200 norske tunneler i løpet av de neste fire årene. Dette er i tråd med de siste EU-direktivene. Tromsøysundtunnelen er en del av dette prosjektet, og har en prislapp på vel 300 millioner kroner.

Foreløpig er det bare det ene av Tromsøysundtunnelens to løp som er ferdig. Statens vegvesen slipper om et par uker bilistene inn i det nyoppussede løpet, og starter arbeidet i det andre.

- Så også det kommende året vil vi oppfordre bilistene til å følge skiltene som enkelt leder deg inn i riktig løp av tunnelen, sier Blix.

Som før vil trafikken gå fra fastlandet til Tromsøya fra klokka 22:00 på kvelden til klokka 12:00 neste dag, og mellom klokka 12:00 og 22:00 går trafikken fra Tromsøya til fastlandet.