- Dette er fjerde gangen jeg er her, så nå begynner jeg nesten å få et personlig forhold til denne vegstrekningen, sa Skjervold og gratulerte med ny skredsikker veg.

De to siste årene har Statens vegvesen og entreprenør Mesta sikret to skredpunkt på E136 i Romsdalen: Fantebrauta og Dølsteinfonna. Skredløpet Fantebrauta er sikret med en 240 meter lang betongtunnel og Dølsteinfonna med en seks meter høy rasvoll i natursteinsmur. Strekningen kalles for eksportvegen, daglig kjører det 1800 biler der og nesten 30 prosent er tungtransport.

Den nye betongtunnelen.Den nye betongtunnelen.

Ingen alvorlige skader på anlegget

Regionvegsjef Berit Brendskag Lied roste egne ansatte og entreprenøren for satsingen på sikkerheten under anleggsarbeidet.

- Det er lagt ned 93 000 timer med arbeid og vi har bare hatt ei ulykke, som ikke var alvorlig, fortalte hun.

Å bygge veg i det skredutsatte området har stilt ekstra krav til sikkerhet for arbeiderne på anlegget. Det er skredfaren som har avgjort om det har vært trygt å jobbe. Statens vegvesen har fått hjelp fra Norges Geotekniske Institutt (NGI) for å vurdere skredfaren under arbeidet.

- Vi har hatt 74 dager med stopp på anlegget på grunn av fare for skred og isnedfall, fortalte prosjektleder Halgeir Brudeseth.

Lokale ringvirkninger

Anleggsarbeidet har vært positivt for det lokale næringslivet. All steinen er kortreist fra Gjermundnes i Vestnes, Veblungsnes sandtak har levert betong og J.O. Moen AS og flere lokale maskinentreprenør har utført graving og masseflytting på anlegget.

- Vi har også laget en parkeringsplass for klatrere ved klatrefeltet som ligger over tunnelen og en turveg mellom Horgheim og Fantebrauta, forteller Halgeir Brudeseth.

Ny turveg i spektakulære omgivelser.Ny turveg i spektakulære omgivelser.

Dette er bygd:

  • 240 meter lang betongtunnel ved Fantebrauta
  • 500 meter lang skredvoll i naturstein ved Dølsteinfonna
  • Bru over Åsgrova og ved Horgheimsfyllinga
  • Turveg mellom Horgheim og Fantebrauta
  • Parkeringsplass ved Fantebrauta
  • Redusert antall avkjørsler