Regjeringen la den 5. april 2017 frem forslag om utbygging og finansiering av prosjektet E39 Rogfast i Randaberg, Kvitsøy og Bokn kommuner i Rogaland for Stortinget. 
– Dette vil bidra til å knytte næringsliv og befolkning tettere sammen på Vestlandet, og er det første ferjeavløsningsprosjektet i vår ambisjon om en ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Stortinget vedtok prosjektet 23. mai 2017.

Lengst og dypest

Prosjektet E39 Rogfast blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Når Rogfast er på plass vil reisetiden mellom Stavanger og Bergen bli redusert med om lag 40 minutter. Det vil samtidig legge til rette for et utvidet bo- og arbeidsmarked i regionen, noe som styrker viktige næringsklynger.

Finansieringsplanen for prosjektet legger til grunn anleggsstart ved årsskiftet 2017–2018 eventuelt tidlig i 2018 og trafikkåpning i 2025 eller 2026. Prosjektet er anslått å koste rundt 16,8 milliarder kroner.

Statlige bidrag

Statens andel er økt betydelig fra opprinnelig forslag på ca. 2,5 milliarder kroner, og innebærer nå statlig finansiering på totalt ca. 5,1 milliarder kroner. 1,6 milliarder kroner av disse kommer fra regjeringens ordning for å redusere bompengenivået. I tillegg legger regjeringen opp til at staten skal stille opp med inntil 1,3 milliarder ytterligere dersom det er kostnadsoverskridelser, for å unnta bilistene for økte bomtakster.