Mange trosset snø og iskald vind for å være med å feire åpningen av E6 Hålogalandsbrua, Norges nest lengste hengebru med en totallengde på 1533 meter og et spenn på 1145 meter. Brua er ingen pusling internasjonalt heller. Den er nr. 4 i Skandinavia, nr. 6 i Europa og nr. 22 i verden.

Allerede fra kl. 12 ble brua åpnet opp for nysgjerrige tilskuere, slik at de kunne benytte den unike sjansen til å rusle seg en tur midt i vegbanen, uten å tenke på trafikk.

Det ble delt ut fakler og reflekser, samt suppe og varm drikke for å tine frosne hender.

Høytidelig åpning


Åpningen ble høytidelig markert med besøk av både statsminister Erna Solberg (H) og samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP). Sammen med prosjektleder Hans Jack Arntzen, ordfører i Narvik Rune Edvardsen (Ap) og regionvegsjef Torbjørn Naimak holdt de alle noen korte innlegg før den endelige snorklippingen.

Underholdningen sto Kulturskolekoret og LKABs musikkorps for.

Snoren ble klippet rett over kl. 15 – og etter et kort pressetreff satte statsministeren seg i bilen og kjørte som første offisielle bil turen over nyåpnet bru.

Etter åpningen ble brua ryddet og klargjort, og rett før kl. 16.30 ble den åpnet for vanlig trafikk.

 

Fakta om brua og vegprosjektet

  • Prosjektet har omfattet:
  • Hålogalandsbrua på 1533 meter
  • Bygging av 1,4 km veg på Narvik-siden
  • Karistrandtunnelen på 270 meter på Narvik-siden
  • Bygging av 3,5 km veg på Øyjord
  • Storlikolltunnelen på 330 meter på Øyjord
  • Trældalstunnelen på 1,1 km

 

 Fakta om E6 Hålogalandsbrua:

  • Totallengde - 1533 meter
  • Bruspenn - 1145 meter (Norges nest lengste, etter Hardangerbrua)
  • Seilingshøyde - 40 meter
  • To bærekabler, hver på 2000 tonn
  • Brudekket - 30 seksjoner - hver seksjon er 40 meter – totalvekt 7230 tonn
  • Tårn Karistrand (nærmest Narvik) – 179,1 meter over havet
  • Tårn Øyjord – 173,5 meter over havet

 

Byggingen startet i 2013 og hele vegprosjektet åpnet for bruk 9. desember 2018. Hele prosjektet har en beregnet kostnad på om lag 4 mrd. kroner.