E8 Sørbotn–Laukslett
Hvor?
- Fylker:
- Troms
Kommuner:
Tromsø
Hva?
Statens vegvesen bygger ny E8 forbi Ramfjord i Tromsø kommune.
Hvorfor?
Nye E8 på strekningen Sørbotn–Laukslett skal gi en mer fremkommelig, kortere og sikrere innfartsveg til Tromsø. Samtidig skal prosjektet gi bedre trafikksikkerhet og bomiljø langs dagens E8 gjennom Ramfjord. Ramfjorden skal krysses med en bjelkebro på ca. 870 meter, fundamentert på stålrør.
Kart
Framdrift
Reguleringsplanen for E8 Sørbotn–Laukslett, vestre trasé ble vedtatt av Tromsø kommune den 26. august 2020.
I prosessen med å utarbeide byggeplanen for prosjektet har Statens vegvesen kommet frem til at det må gjøres noen endringer av vedtatt reguleringsplan. Endringene går ikke ut over hovedrammene i reguleringsplanen.
— Statens vegvesen gjennomfører i disse dager planlagte og helt vanlige grunnundersøkelser for å kunne bygge fundamentene til Ramfjordbrua og to kulverter på ny E8 ved Leirbakken i Ramfjord i Troms.
— Statens vegvesen og entreprenøren Fundamentering AS (FAS) starter prøvepeling i sjø mellom Leirbakken og Hans Larsa-neset i Ramfjord, Tromsø kommune.
— Statens vegvesen lyser ut kontrakt for sjøfylling ved Leirbakken i Tromsø kommune. Kontrakten er en del av det forberedende arbeidet til ny E8 i Ramfjord.
— Statens vegvesen har inngått den første av fire kontakter for bygging av E8 gjennom Ramfjord.
— I dag markerte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård byggestart for ny E8 gjennom Ramfjord
Statens vegvesen går videre med tre tilbydere i konkurransen om å få bygge Tromsøs nye innfartsåre, E8 Sørbotn-Laukslett i Ramfjord.
De tre tilbyderne er:
- NCC Norge AS
- Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad AS og Metrostav Norge AS
- Arbeidsfellesskapet Hæhre og PNC
Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad AS og Metrostav Norge AS har vunnet anbudskonkurransen for hovedkontrakt K06 på E8 Sørbotn–Laukslett.
Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad AS og Metrostav Norge AS signerte hovedkontrakten for bygging av ny E8 i Ramfjord.
– Dette en stor milepæl, og så er det kjempebra for alle våre naboer at vi nå er ferdig med det mest bråkete arbeidet i denne utbyggingen. Det sier teknisk byggeleder i Statens vegvesen, Sindre Vaaje.
Stålkassene til Ramfjordbrua løftes på plass. De svintunge elementene skal bære vegdekket og trafikken over fjorden.
Aktuelt
-
Løfter 900 tonn E8 i slengen
— Nå løftes stålkassene til Ramfjordbrua på plass. De svintunge elementene skal bære vegdekket og trafikken over fjorden.
-
Ferdig banket milepel på E8
— Alle pelene til Ramfjord bru på E8 Sørbotn-Laukslett er på plass. Nå starter arbeidet med å støype bruas søyler.
-
Status og fremdrift - desember 2024
— Prosjektteamet for E8 Sørbotn–Laukslett ønsker å informere om status for utbyggingsprosjektet, og om hva som er i vente de neste seks månedene.
Planer og dokumenter
Fakta og nøkkeltall
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2022–2033
- Totalkostnad:
- 3,552 milliarder (2024-kroner)
Mer om prosjektet
Det skal bygges ny vei fra Sørbotn til Laukslett, en strekning på ca. 10 km. Veien skal ha en bredde på 10 meter, og midtrekkverk. Fartsgrense på stedet skal være 80 og 90 km/t.