På stedet finnes det i dag to bruer. Den eldste brua er en hengebru. Den ble tatt i bruk i 1956 og skal nå erstattes av en ny bru. Den andre som ble åpnet i 1994 skal fortsatt betjene vestgående trafikk.
Generelt om prosjektet
Dagens to bruer
Varoddbrua er egentlig to vegbruer på E18 over utløpet av Topdalsfjorden i Kristiansand. Den eldste brua er ei hengebru med hovedspenn på 337 m. Brua ble åpnet i 1956 og nærmer seg slutten av sin leve- og brukstid. Det er store kostnader knyttet til drift og vedlikehold og kjørekomforten over brufugene er en utfordring for trafikantene.
Parallelt med hengebrua ble det i 1994 bygget en kassebro i betong. Dette var en av verdens største fritt frembygg-broer med et hovedspenn på 260 m. Totallengden er 663 m og denne skal fortsatt betjene vestgående trafikk.
Bruene har i dag en årsdøgntrafikk på ca. 43 500, andelen tunge kjøretøyer er 9 %.
Ny bru
Utløsende for dette prosjektet er behovet for å erstatte hengebrua fra 1956. Brua er allerede i dag kostbar å vedlikeholde.
Ny Varoddbru skal erstatte dagens hengebru. I framtidig situasjon skal begge bruene ha 2 kjørefelt for den vanlige trafikken og et kjørefelt reservert for kollektivtrafikk, totalt 6 felt. Det vil si at dagens gang- og sykkelveg på eksisterende bru gjøres om til kollektivfelt. Ny gang- og sykkelveg etableres på den nye brua som skal bygges.
Prosjektet har følgende framdrift:
- Oppstart detaljprosjektering, januar 2015
- Tilbudsfrist entreprise: 16. desember 2016
- Oppstart byggearbeider på ny fritt frembygg bru: mars 2017
- Oppstart riving av gml. hengebru: juni 2020
- Ferdigstillelse: 2020