Frem til sommeren 2020 jobber prosjektet frem et grunnlag for å etablere et større FoU-program innenfor drift og vedlikehold for perioden 2021-2026 med bred deltagelse fra NTNU, andre infrastruktureiere, bransjen samt andre akademiske miljøer nasjonalt/internasjonalt.

Hovedområder der det er potensial til å få fram og ta i bruk nye metoder og teknologi for å nå målene til prosjektet:

  1. Tilstandsregistrering og vurdering
  2. Dataanalyse og modellering/stordata/diagnose
  3. Strategisk analyse og planlegging/beslutningsstøttemodeller
  4. Forebyggende og korrektivt vedlikehold
  5. Innovasjonsprosesser

Oppstartprosjektet innebærer igangsettelse av 7 PhD-stillinger innenfor prioriterte områder for Statens vegvesen:

  • PhD 1: Monitoring of drainage systems for roads
  • PhD 2: Measurements strategies for battery-less, Smart sensing Instrumentation
  • PhD 3: Machine learning and computer vision for smart maintenance of Road infrastructure
  • PhD 4: Reassessment of the Structural Integrity of Road Bridges with special emphasis on data acquisition and analysis and maintenance planning
  • PhD 5: Strategies and Criteria for Preventive and Corrective Maintenance
  • PhD 6: Statistical Learning and Uncertainty Quantification for Risk Based Maintenance
  • PhD 7: Transportation Economics

Fem stillinger finansieres av Statens vegvesen og to finansieres av NTNU. PhD-stillingene ble utlyst på jobbnorge.no. Søknadsfristen var 25. mars 2020.

Programeierskap og programledelse hos Statens vegvesen ligger ved avdeling teknologi, divisjon Drift og vedlikehold.