Statens vegvesen og Skatteetaten digitaliserer for å gjøre det enklere, raskere og sikrere for brukerne. I den forbindelse vil det bli noen endringer for brukerne våre.

Send salgsmelding digitalt

Fra 29. april må du legitimere deg når du leverer salgsmelding.

Bruk digital salgsmelding på vegvesen.no for enkel og rask identifisering via ID-porten. Du logger inn ved bruk av Bank ID (kodebrikke), Bank ID på mobil, Buypass eller Commfides (les mer om ID-porten på Difi.no). På fem minutter kan salgsmeldingen bli sendt inn av selger og godkjent av kjøper.

Ved bruk av salgsmelding på papir, er det selger som er ansvarlig for å levere salgsmeldingen på en trafikkstasjon og vise legitimasjon. Kjøper mottar så en SMS for å godkjenne salgsmeldingen på Din side med identifisering via ID-porten. Alternativt kan kjøper møte på en trafikkstasjon, og signere salgsmelding og vise legitimasjon.

Send inn salgsmelding digitalt

Betal omregistreringsavgift digitalt

Fra 29. april vil det ikke lenger være mulig å betale omregistreringsavgiften på en trafikkstasjon. Du kan enkelt og trygt betale digitalt på vegvesen.no. Når du har betalt, kan du laste ned og printe ut et midlertidig vognkort, og bruke kjøretøyet ditt med en gang.

Dersom du ikke ønsker eller kan betale digitalt vil det fra og med 29. april også være mulig å få med betalingsinformasjon (KID-nr, kontonummer og beløp) ved oppmøte på en trafikkstasjon for betaling i bank/nettbank. Betalingsinformasjonen kan du også finne på Din side på vegvesen.no. Det vil da ta 2-3 virkedager før betalingen blir registrert, og du kan laste ned og printe ut midlertidig vognkort fra Din side.