I podkasten «Snakk i vei» deler vi informasjon og kunnskap som du som trafikant kan dra nytte eller lærdom av.

Hør episodene der du laster ned dine podkaster til vanlig.

Alle er vi trafikanter – nesten hver eneste dag. Statens vegvesen er en del av nordmenns liv i svært mange situasjoner. Hva ligger bak de valgene vi i Vegvesenet tar? Hvilke utfordringer og dilemmaer ligger i oppgavene våre? Og hvordan påvirker dette deg?

Det kommer en ny episode annenhver tirsdag.

Blir hele trafikkstasjonen digitalisert?

Vil «Din side» bli din nye trafikkstasjon i fremtiden?

I 2001 lanserte Statens vegvesen sin første selvbetjeningsløsning. I dag har Vegvesenet 44 løsninger som sparer samfunnet for over 300 millioner. Hva har denne digitaliseringen å si for deg som kunde og trafikant, og er det noen oppgaver som fortsatt krever fysiske kundebehandlere?

Lill Tove Amundsen, leder for brukerstøtte og brukertjenester samt Heidi Øwre som har ansvar for godkjenning og registreringsprosessene av kjøretøy i Statens vegvesen, er gjester.

Er bruene trygge?

Om konstruksjon og inspeksjon av bruer.

Det skal være trygt å kjøre over bruer i Norge, men er det det? Det er den mange som spør seg om etter at Tretten bru falt ned, i august 2022. Hvordan er prosessen med å bygge ei bru, og hvordan inspiseres bruene? Hva skal til for at ei bru er trygg? Det er tema i denne episoden av Snakk i vei. Gjest er Morten Wright Hansen, seksjonssjef for Inspeksjon og sikkerhet i Vegdirektoratet.

Nå er det større sjanse for å bli tatt i en fotoboks enn før!

Fotobokser står mer på enn før – og det for å redde liv! I denne episoden skal de handle om de grå boksene som blinker hvis du kjører for fort, som kan koste deg dyrt og som redder liv. Det er fotoboksene som står på agendaen. Jørgen Bysveen, som er en av dem med overordnet ansvar for fotoboksene i Statens vegvesen, er gjest.

LIVE podkast fra Arendalsuka 2022: Hvorfor er det de eldre mennene som havner i MC-ulykker?

Hva gjør Statens vegvesen for at ingen motorsyklister skal dø på de norske veiene? For før var det ungdommen som kjørte utfor veien på motorsykkel, mens i dag er de som havner i MC-ulykker blitt 50–60 år gamle menn. Hva er grunnen til dette, og hva kan vi gjøre med det? Lasse Haslie og Hans Olav Hellesø ved opplæringskontoret i Statens vegvesen, og som er aktive motorsyklister, er gjester i denne livepodkasten fra Arendalsuka 2022.

LIVE podkast fra Arendalsuka 2022: Det skjer en ulykke i tunell – hva gjør du?

Tips og råd om hva du gjør under brann eller ulykke i tunell. Norge er et av landene i Europa med flest tuneller. Kjører du bil i Norge er det stor sannsynlighet for at du vil ferdes i en tunell - som i utgangspunktet det er trygt å kjøre i. Men en ulykke langt inne i en tunell – den har katastrofepotensial, så hva gjør du hvis du plutselig blir en del av situasjonen inne i fjellet eller under fjorden? Guro Ranes, ansvarlig for trafikksikkerhetsarbeidet i Statens vegvesen er gjest i denne livepodkasten fra Arendalsuka 2022. 

Hva gjør Vegvesenet med markblomstene og insektene i vegkanten?

Vegkantene kan være praktfulle å se på sommerstid, med fargerike markblomster og summende insekter. Likevel må vegkantene slås en eller to ganger hver sommer; for å sikre gode vekstforhold for de plantene vi ønsker å beholde, og for å hindre spredning av ugras. Og for å sikre insektvennlige vegkanter på lang sikt. 

Fra idé til ferdig vei

Det tar mange år fra tanken om en ny vei oppstår, til den er ferdig bygget. I denne podkasten får du vite hvorfor. Veibygging handler nemlig om mer enn bare selve byggeprosessen. Det er flere faser med planlegging og bygging (og av og til omkamper) før trafikantene kan ta veien i bruk. Gjest i podkasten er Kjell Inge Davik, direktør i Utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen.

Arbeidshverdagen til lastebilsjåfører skal bedres!

Statens vegvesen setter nå alle kluter til for å få forutsigbar fremkommelighet for yrkessjåføren, og har nylig lanserer ny app og ruteplanlegger tilpasset de som kjører lastebil på veien – og det i tett samarbeid med nettopp yrkessjåførene som skal bruke disse tjenestene i sin arbeidshverdag. Gjester i dagens podkast er Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og Frode Kvam, sjefsingeniør og produkteier, Vegvesen trafikk app.

Automatisert transport – lar det seg gjøre på norske veier?

Kan automatisert transport, slik som for eksempel sjølkjørende biler, ha ei framtid på smale, svingete og nedsnødde veier i Norge? Hvordan skal teknologien klare å håndtere norske forhold? Hvordan kan forholdene legges til rette for denne utviklinga? Dette er problemstillinger som det jobbes aktivt med i Statens vegvesen. Tomas Levin, sjefingeniør i Transportutviklingsavdelinga i Statens vegvesen, er gjest i denne episoden av Snakk i vei.

Sommer, sommer, sommer

Skal du ut på veiene i sommer-Norge? På bilferie, kanskje? Lytt på denne utgaven av Snakk i vei, og la deg inspirere til å ta en avstikker. Kjør en eller flere av de 18 nasjonale turistveiene, der selve kjøreturen skal være en god opplevelse i unik norsk natur. Eller besøk Statens vegvesens tre museer på Hunderfossen ved Lillehammer: Norsk vegmuseum, Norsk kjøretøyhistorisk museum og Norsk fjellsprengingsmuseum. God tur! Og velkommen. Gjester i podkasten er Trine Kanter Zervekh fra Nasjonale turistveger, og Åsmund Johannes Sletten fra Norsk vegmuseum.

Hvordan gjør du deg klar til bilferie?

Flere ferske undersøkelser viser at mange av oss – også i år – vil bringe noe av ferien vår her i Norge. Det betyr mange biler på de norske veiene. Så hva er viktig før du pakker ned hele bilen med bagasje, barn, hund og svigermor? Og hva er viktig når du har kommet deg på veien – kanskje i en lånt campingbil? Vi gir deg svar i ukas episode av «snakk i vei» med Bjørn Uno Rogneby, seniorinspektør, Utekontroll og Svenn Finden, avdelingsdirektør drift og vedlikehold i Statens vegvesen.

Alt du lurer på om asfalt, men ikke har turt å spørre om

I denne episoden av «Snakk i vei» handler det om asfalt, om klimautslipp, og om hvordan du som bilist skal opptre når du møter asfaltarbeid langs veien. Dette bringer – overraskende nok – samtalen inn på både Noahs ark og Magnus Lagabøtes landslov fra 1274. Så som det blir sagt i podkasten: Asfalt er ikke bare asfalt.

Er det mulig med null drepte og hardt skadde i trafikken?

Norge har de tryggeste veiene i Europa, men likevel går det menneskeliv tapt på de norske veiene. I 2002 vedtok Stortinget nullvisjonen – en ambisjon om null drepte og hardt skadde i veitrafikken, men er det mulig å nå nullen? Guro Ranes, leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, er gjest i podkasten.

Norgeshistoriens største transportutredning pågår nå

Norgeshistoriens største transportutredning er den blitt omtalt som. Konseptvalgutredning Nord-Norge er det formelle navnet, og det er første gang at det lages en slik utredning for en hel landsdel. KVU Nord-Norge vil være grunnlag for utviklinga av framtidas transportsystem i hele landsdelen. Signe Eikenes, prosjektleder for KVU Nord-Norge, er gjest.

Hvordan unngår du å stryke på førerprøva?

Det har vært en stor økning av nye sjåfører som vil på veien etter pandemien. Flere enn noensinne tar oppkjøring hos Statens vegvesen. Hvorfor tar flere lappen nå enn før, «står» eller «stryker» flere enn før og hva betyr det i praksis at vi får flere ferske sjåfører ut på veien?

Hvordan planlegge og gjennomføre bilturen i påska?

Noen av årets aller travleste utfartsdager er i forbindelse med påska. Fredag før palmesøndag og onsdag i påskeuka kan trafikken enkelte steder være mer enn dobbelt så stor som på vanlige onsdager og fredager. Hva bør vi tenke på når vi skal ut i påsketrafikken? Hvordan planlegge kjøreturen? Påskeutfart er tema for denne episoden av Snakk i vei. Nils Karbø, avdelingsdirektør for Trafikkstyring og beredskap, er gjest i podkasten.

Hvor mye kan du mekke på bilen din sjøl?

Det er klare regler for hva du kan fikse på bilen på egen hånd. Hvorfor er det slik? Og hvor går grensen for hva som er lov til å mekke selv? Monika Omholt, leder for tilsynsarbeidet i Statens vegvesens divisjon Trafikant og kjøretøy, er gjest i studio og svarer på spørsmål om dette.

Hvordan er skredberedskapen i Statens vegvesen?

Norge er et land med bratte fjell, og mye stein og snø. Derfor er det stor skredfare mange steder – året rundt.Hva gjør Statens vegvesen for å redusere faren for at skred skal ramme det norske vegnettet? Ole-André Helgaas, geotekniker og skredfaglig rådgiver i Statens vegvesen, er gjest.

Hvorfor kontrolleres ikke alle utenlandske vogntog på grensa?

Hver vinter kommer det utenlandske vogntog til Norge, som ikke burde være på norske vinterveger. Hvorfor stoppes ikke alle på grensa slik at de farlige kan lukes ut? Kjetil Wigdel, leder for utekontrollen i Statens vegvesen, er gjest.