Konseptvalgutredningen skal kvalitetssikre kommunedelplanen for strekningen Naurstadhøgda–Thallekrysset med forlengelse til Stamnetterminalen.

Utredningen danner grunnlag for kvalitetssikring i tidlig fase (KS1). KS1 skal gjennomføres for alle samferdselsprosjekter med statlig kostnad over 500 millioner kroner. KS1 gjennomføres av en uavhengig konsulent før regjeringen tar den endelige beslutningen.

Konseptvalgutredningen fokuserer på interessenter og behov og foreslår prinsipielle løsninger – konsepter.

Rv. 80 Løding-Bodø sentrum. Prosjektområde med blått. Polygon viser influensområdet.
Rv. 80 Løding-Bodø sentrum

 

Om prosjektet

Rv. 80 inn mot Bodø er hovedfartsåre for all trafikk fra de østre bydelene av Bodø og inn til sentrum. Den er i tillegg eneste innfartsveg til Bodø sentrum fra nabokommunene og en viktig transportåre for transport til/fra Lofoten.

Trafikken langs rv. 80 har økt betydelig de siste årene. På strekningen Hunstadmoen–Bodø sentrum er man i ferd med å nå kapasitetsgrensen for trafikkavviklingen, og en forventet vekst i biltrafikken vil medføre en økning i køproblemer og forsinkelser, særlig i rushperiodene. På samme strekning ligger også de to mest ulykkesutsatte kryssene i Nord-Norge.
Kollektivandelen i Bodø er lav og kollektivtrafikken sliter med de samme køproblemene som biltrafikken i rushtidene i og med at bussene benytter rv. 80 på deler av rutenettet.

Kommunene i Salten og Statens vegvesen har i samarbeid utarbeidet en vegpakke for Salten. Et viktig mål for vegpakken har vært å tilrettelegge for Salten som en BAS-region (bo-, arbeidsmarked- og serviceregion). Vegpakken del II omfatter ny firefeltsvei inn mot Bodø sentrum fra øst. Bodø kommune har vedtatt kommunedelplan for rv. 80 Naurstadhøgda–Thallekrysset 11. mars 2008. Planen har en kostnadsramme på 2 milliarder kroner og er planlagt delvis bompengefinansiert.

Kommunedelplanen har definert følgende samfunnsmål:

  • ”Utvikle Salten som bo-, arbeidsmarked- og serviceregion (BAS) gjennom å skape en trygg, effektiv og funksjonell vei med kort og forutsigbar reisetid mellom dem to største sentra Fauske og Bodø”.

Målsetningen med kommunedelplanarbeidet er definert slik:

  • Lage et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag for å oppnå følgende på planstrekningen:
  • Mindre kø og mer forutsigbar reisetid
  • Forbedre trafikksikkerheten - færre drepte og alvorlig skadde i trafikken
  • Ivareta eller forbedre kultur- og naturmiljøet
  • Ivareta eller forbedre landskapskvaliteter
  • Ivareta eller forbedre bomiljøene langs strekningen

Konseptvalgutredning

Finansdepartementet har vedtatt at statlige investeringsprosjekt over 500 millioner kroner skal utredes i tidlig planfase før det gis tilsagn om statlig finansiering.

Samferselsdepartementet har bedt Statens vegvesen om å utarbeide en konseptvalgutredning (KVU) for rv. 80 fra Naurstadhøgda til Bodø sentrum.