E39 Sulafjorden, fjordkryssing
Kvar?
- Fylke:
- Møre og Romsdal
Kommunar:
Hareid, Sula
Kva?
Prosjektet omfatter planlegging av en fast forbindelse over Sulafjorden mellom Hareid og Sula i Møre og Romsdal.
Kvifor?
Målet er å erstatte dagens ferje og redusere reisetiden i regionen.
Kart
Framdrift
2016: Måling av værdata, aller første vindmålemast etablert på Kvitneset på Hareid
2020: Oppstart av utvikling av prosjekteringsgrunnlag
2022: Forprosjektene for de ulike kryssingsalternativene fullført
2023: Arbeid med å kvalitetssikre de ulike kryssingsalternativene frem mot en anbefalt løsning
Aktuelt
-
Jobber videre frem mot valg av brukonsept for Halsafjorden og Sulafjorden
— Statens vegvesen skal bruke 2023 på å kvalitetssikre forprosjektene for kryssinger av E39 Halsafjorden og E39 Sulafjorden.
-
Rikt datagrunnlag fra Sulafjorden kommer mange til gode
— Statens vegvesen bidrar nå med datagrunnlag i det nasjonale prosjektet «Det digitale havrom».
-
Statens vegvesen presenterte forprosjekter for mulige brukonsepter for Sulafjorden
— 8. og 9. juni holdt Statens vegvesen informasjonsmøter om forprosjektene for de ulike brukonseptene for henholdsvis Halsafjorden og Sulafjorden.
Fakta og nøkkeltal
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Ikkje omtalt
Meir om prosjektet
På strekningen mellom Volda og Klett er det i dag 3 ferjesamband langs E39. Ferjesambandene oppleves som en barriere og bidrar til at reisetidene blir høye mellom byene i regionen. Det er et potensial for betydelig reisetidsreduksjon på strekningen og ferjefri kystriksvei er både et nasjonalt og regionalpolitisk langsiktig mål.
Prosjektet omfatter utredninger for ny fjordkryssing over Sulafjorden fram til ferdig forprosjekt for valgte bruløsninger. Tilstøtende strekninger på E39 og tilførselsveier vurderes også med tanke på gjennomførbarhet.
Sulafjorden er opptil 4,5 km bred og rundt 450 meter dyp, og har krevende værforhold med kraftige havdønninger.
Statens vegvesen har vurdert flere avanserte kryssingsalternativer
- Hengebru i ett spenn – med verdens lengste bruspenn (ca. 2710 meter).
- Hengebru i to spenn – med sentralt tårn på gravity-based structure (GBS).
- Hengebru i tre spenn – med to tårn på tension leg platforms (TLP).
- Rørbru under vann – som ligger ca. 60 meter under overflaten, forankret til bunnen.
- Flytebru – vurdert, men utfordret av bølgeforhold og skipsfart.
- Kombinasjonsløsninger – som blander ulike bruteknologier for å møte fjordens krav.
Alle alternativene er teknisk krevende og krever offshorekompetanse, og det er lagt stor vekt på miljøpåvirkning og sikkerhet i vurderingene.
Prosjektet er ikke prioritert i inneværende Nasjonal transportplan (2025-2036), og videre planlegging er satt på vent.
Kontakt
Prosjektkontor
- Besøksadresse:
- Fylkeshuset, Molde