Vegvesenet anbefaler bru i tilleggsutredningen for rv. 23 Oslofjordforbindelsen
— Bru over nordre Håøya gir kortest reisetid, er samfunnsøkonomisk lønnsom og gir redusert risiko og sårbarhet sammenlignet med tunnel.
— Bru over nordre Håøya gir kortest reisetid, er samfunnsøkonomisk lønnsom og gir redusert risiko og sårbarhet sammenlignet med tunnel.
— Anbefalingen i rapporten konkluderer ikke med om det er en bru eller tunnel som bør bygges. Både tunnel og bru kan redusere reisetiden kraftig og binde byområdene tettere sammen.
— Prosjektet utreder videre fire konsepter for kryssing av Oslofjorden: Ny fast forbindelse over Hurumlandet, forbedret ferjetilbud og bru eller tunnel mellom Moss og Horten. I tillegg utredes en løsning med bru for rv. 23 over Oslofjorden.
— Prosjektet KVU for kryssing av Oslofjorden har denne våren vurdert virkninger av ulike konsepter med bedre ferjetilbud og med veg (bruer og tunneler).
— Samferdselsdepartementet støttet Vegvesenets anbefaling om at tunnel og bru prosjekteres parallelt.
— Statens vegvesen anbefaler at det arbeides videre med en bruløsning som en del av den pågående konseptvalgutredningen for forbindelser over Oslofjorden. Etaten anbefaler også at detaljprosjekteringen av nytt tunnelløp i Oslofjordforbindelsen fortsetter som planlagt.