Bypakke Kristiansund
Målet med bypakken i Kristiansund er å løse de trafikale utfordringene i byen, og få flere til å sykle, gå eller reise kollektivt i stedet for å kjøre bil.
Statens vegvesen har startet erverv av boliger. Særlig berørte parter har fått tilsendt informasjonsbrev.
Det som gjenstår før selve arbeidet med vegprosjektet kan starte er finansiering. Finanseringen av den nye vegen skal skje ved hjelp av bompenger og noe statlige midler. Før finansieringen er på plass må det komme politisk vedtak lokalt i kommunen, regionalt i fylkeskommunen og sentralt i Stortinget.
Det faglige grunnlaget for den lokalpolitiske behandlingen av bypakke Kristiansund er til utredning hos Statens vegvesen, og skal gjennomgå en kvalitetssikring før det legges frem for politikerne. Statens vegvesens ambisjon er å ferdigstille og oversende faglig grunnlag høsten 2023. Deretter blir saken sendt over til sentrale myndigheter. De vil bestille en ekstern kvalitetssikring (KS2), og så blir bompengeproposisjonen som skal vedtas i Stortinget utarbeidet.
Les mer på nettsiden Bypakke Kristiansund
Bypakken skal tilrettelegge for at det blir mer attraktivt å gå, sykle og ta bussen.
Tiltak | |
Trollsvingen/Røsslyngvegen | Rundkjøring og undergang. Kollektiv/sambruksfelt på Goma. |
Vikansvingen-Kontrollplassen | Firefeltsveg med kollektiv- og sambrukesfelt og sykkelveg med fortau. |
Rensvikholmen | Gang- og sykkelvegbru |
Rensvikkrysset | Rundkjøring og overgangsbru |
Rensvik undergang | Undergang |

- Veg:
- Rv. 70
- Fase:
- Planfase
- Kommunar:
- Kristiansund
- Fylke:
- Møre og Romsdal
- Nasjonal transportplan:
- Handlingsprogrammet 2018–2023
- Totalkostnad:
- 1,522 milliarder 2022 kroner
- Oppstart:
- Våren 2025
- Antatt opna:
- Hausten 2029