Trafikkinformasjon E10 Nappstraumtunnelen
Her finner du oppdatert informasjon om tider for gjennomslipp i tunnelen, og annen relevant informasjon tilknyttet pågående arbeid
Tidspunkt for kjøring med ledebil i E10 Nappstraumtunnelen
Kjøring med ledebil i Nappstraumtunnelen fra 30. oktober 2025
Fra kl. 06:00 til 09:00 og fra kl. 15:00 til 17:00 kjøres ledebil to ganger i timen fra begge sider. Da kjøres ledebil hver hel time og hver halvtime fra Flesa. Fra Napp kjøres ledebil kvart over og kvart på hel time.
På dagtid fra 09:00 til 15.00 og fra 17.00 til 23.00 er det gjennomslipp en gang i timen. Da kjøres ledebil hver time fra Flesa og hver halvtime fra Napp.
Tidspunkt for gjennomslipp dagtid
Fra Flesa
|
06:30 |
07:00 |
07:30 |
08:00 |
08:30 |
09:00 |
10:00 |
|
11:00 |
12:00 |
13:00 |
14:00 |
15:00 |
15:30 |
16:00 |
|
16:30 |
17:00 |
18:00 |
19:00 |
20:00 |
21:00 |
22:00 |
|
23:00 |
Fra Napp
| 06:15 | 06:45 | 07:15 | 07:45 | 08:15 | 08:45 | 09.30 |
| 10:30 | 11:30 | 12:30 | 13:30 | 14:30 | 15:15 | 15:45 |
| 16:15 | 16:45 | 17:30 | 18:30 | 19:30 | 20:30 | 21:30 |
| 22:30 |
Nattestengt fra kl. 23.00 til 06.00 med to gjennomslipp
Ledebilkjøring natt har kun to gjennomslipp, kl. 00:30 og kl. 03:00.
- Utrykningskjøretøy kan passere fritt når det er nødvending for å ivareta liv og helse, samfunssikerhet og beredskap.
- Trafikantene oppfordres til å holde seg oppdatert på stenginger og oppetider ved å laste ned Vegvesenets trafikk-app og følge med på informasjonen fra Vegtrafikksentralen, samt informasjon på denne siden.
- Det vil også bli tatt i bruk SMS varsling dersom tunnelen må stenges ut over planlagt stenging.
Endringer vil bli annonsert
Det skal brukes om lag en halv milliard kroner på å øke sikkerheten i Nappstraumtunnelen. Statens vegvesen både ser og beklager den ulempen oppgraderingen av Nappstraumtunnelen skaper for alle som bruker den. Vi jobber derfor løpende med å finne løsninger som best mulig kan ivareta trafikantenes behov, uten at tiltakene er til hinder for det lovpålagte arbeidet som nå utføres i tunnelen. Fremtidige endringer i ledebilkjøringen vil bli annonsert.
Ledebil helt nødvending
Det gamle sikkerhetsutstyret er demontert og skal erstattes med nytt. Det skal monteres nye pumper, nye vifter og nytt og bedre kommunikasjonsutstyr. I tillegg skal vegbanen utbedres og få asfalt. Så lenge sikkerhetsutstyret er demontert må trafikken dirigeres med ledebil for å ivareta sikkerheten til trafikantene. Derfor må det kjøres ledebil på dagtid selv om det ikke foregår fysisk arbeid tunnelen da.
Syklende og gående
Syklister og fortgjengere i mindre uorganiserte grupper vil bli hentet med egnet kjøretøy og fraktet gjennom tunnelen på sikker måte. Til større organiserte grupper må turoperatør selv sørge for sikker transport gjennom tunnelen.
Nedsatt hastighet
Når det ikke brukes manuell dirigering og ledebil har tunnelen nedsatt fartsgrense på 50 km/t.
Ber trafikantene vise hensyn
Under anleggsarbeidene kan tunnelen oppleves som mørkere og mer fuktig, spesielt i første halvår. I denne perioden er det spesielt viktig at trafikantene følger ledebilen og er ekstra oppmerksomme når de kjører gjennom tunnelen.
–Våre ansatte har også noen som venter på dem hjemme og de er på jobb for å gjøre tunnelen tryggere for alle som benytter tunnelen, sier prosjektleder Frode Larsen i OneCo Infra AS.
Riggområdet like utenfor tunnelportalen på Flesa/Leknes-siden vil bli stengt for publikum i hele anleggsperioden og kan bare brukes av utførende entreprenør.