Bygger veg med lavere utslipp enn kravene til Statens vegvesen
Gjennomføringen av prosjektet «Rv. 22 Hafslund–Dondern» viser at det er mulig å bygge nye veger med svært lave utslipp.
Erfaringene i prosjektet i Bypakke Nedre Glomma viser at det er mulig å bygge veg med lave utslipp av klimagasser.
Da Statens vegvesen lyste ut kontrakten for utbygging av rv. 22 mellom Hafslund og Dondern i Sarpsborg, var ambisjonene høye: Anleggsplassen skulle bli tilnærmet utslippsfri. Nå viser de første resultatene at det er fullt mulig.
Det er Isachsen Anlegg AS som er totalentreprenør på prosjektet.
Det ble stilt følgende krav knyttet til maskinparken:
- Minst 70 prosent utslippsfrie gravemaskintimer
- Utslippsfrie maskiner under åtte tonn
- Utslippsfrie personellkjøretøy og varebiler under 3,5 tonn
Rv. 22 Hafslund-Dondern har fått statlig tilskudd til å teste utslippsfrie anleggsplasser:
– Klimagassutslippene i transportsektoren må ned, og da må vi også få ned utslippene fra anleggsplassene. Gravemaskiner, hjullastere, dumpere og andre store maskiner står for store utslipp av klimagasser. Derfor gir vi også i år tilskudd til syv ulike prosjekter for å teste ut ulike løsninger for på sikt å få anleggsplassene til å bli utslippsfrie, uttalte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i 2025, det første året midlene ble tildelt dette prosjektet.
79 prosent utslippsfrie gravemaskintimer
Pr. juni 2026 er over 5180 timer gjennomført med utslippsfrie gravemaskiner på anlegget. For gravemaskiner ligger andelen utslippsfrie arbeidstimer på 79,5 prosent. Mesteparten av massetransporten ut av anlegget og all persontransport på anlegget foregår også helt utslippsfritt.
- Ved oppstart ble riving av boliger og næringsbygg gjennomført med fossildrevne maskiner siden det handlet om å komme raskt i gang før resten av arbeidene kunne starte, men utover dette har elektriske maskiner dominert på anleggsplassen. Isachsen Anlegg mente at de ville nå målet selv om rivingen gikk på fossilt, og det viser seg nå å være riktig, forklarer klimarådgiver i Statens vegvesen, Karin Sørmo.
Byggestart for prosjektet var i 2025 og det skal etter planen være ferdig i 2027.
Basert på Miljødirektoratets utslippsfaktor for diesel (2,66 kg CO₂/l) og typiske forbrukstall for tilsvarende dieselmaskiner, estimeres det at bruk av nullutslippsmaskiner har gitt en utslippsreduksjon på om lag 176 tonn CO₂e for gravemaskinene over 8 tonn. Dette tilsvarer omtrent årsutslippet fra 85-90 diesel personbiler. I tillegg kommer utslippskutt fra massetransport og mindre maskiner.
Strenge krav og tildelingskriterier som incentiv
Prosjektet er en del av Bypakke Nedre Glomma og er hundre prosent bompengefinansiert. Hensikten er å skape et bedre tilbud for gående og syklende, samt redusere forsinkelser for kollektivtransporten. Rutebussenes gjennomsnittshastighet skal øke med minst 25 prosent i rushtiden etter vegåpning.
- I prosjektet har klimaambisjonene vært sentrale. Prosjektet har som mål å redusere klimagassutslipp fra anlegget med minst 10 prosent sammenlignet med regulert løsning, sier Anne-Grethe Nordahl, prosjektleder.
For å oppnå dette har Statens vegvesen som byggherre benyttet en kombinasjon av absolutte krav og tildelingskriterier i anskaffelsen.
Videre ga tildelingskriterier entreprenøren insentiv til å tilby ytterligere klimatiltak. Dette resulterte i høy andel utslippsfri massetransport og økt andel utslippsfri gravemaskintimer.
Mer enn forventet
Entreprenøren Isachsen Anlegg AS har gjennomført flere tiltak utover minimumskravene i kontrakten. De har blant annet valgt en slankere vegoverbygning og hevet veglinjen for å redusere behovet for masser. Det er også lagt opp til gjenbruk av eksisterende vegkropp og leskur. I tillegg er det brukt lavkarbonbetong og kortreiste materialer. Sorteringsgraden for avfall er økt fra 80 til 95 prosent.
Prosjektet har også opplevd enkelte utfordringer knyttet til tilgang på utslippsfrie maskiner til noen typer arbeid. Dette gjelder f.eks. vibroplate, motorsag med tilstrekkelig kapasitet og varmeaggregat for betongstøp i minusgrader. For disse arbeidende er det gitt tidsbegrensede unntak. Samtidig er det en forventing om at entreprenør stadig søker etter muligheter for utslippsfrie alternativer.
Suksesskriterier for fremtiden
En kartlegging av strømtilgang utført av Norconsult på oppdrag fra Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR konkluderte med at prosjektet hadde gode forutsetninger for å bruke en høy andel elektriske maskiner. Det var et viktig grunnlag for kravene i kontrakten.
Prosjektleder peker på fire forhold for å lykkes med utslippsfrie anleggsplasser:
- tydelige politiske mål og aksept i samfunnet
- god forankring i organisasjonen
- kartlegging av strømtilgang før kontrakten lyses ut
- at anleggsplassen er egnet for utslippsfri drift
Prosjektet har også vakt nasjonal interesse. NVF‑samlingen (Nordisk vegforum) ble lagt til Østfold nettopp som følge av Rv. 22 Hafslund–Dondern prosjektets satsing på elektrisk anleggsdrift. I den forbindelse besøkte deltakerne anleggsplassen for å se løsningene i praksis.
– Rv. 22 Hafslund-Dondern prosjektet i Sarpsborg kan bli et viktig referanseprosjekt for hvordan offentlig byggherre kan stille ambisiøse klimakrav, sier Ingunn Foss, prosjektdirektør for Utbyggingsområde sørøst i Statens vegvesen.