Strekningen går fra Kristiansand i sør til Trondheim i nord, og er om lag 1100 km lang. Vegen går gjennom seks fylker, og den er innom byene Stavanger, Bergen, Ålesund og Molde. Reisetiden er i dag om lag 21 timer, og trafikantene må benytte syv ferjesamband. Målet er å skape en utbedret og ferjefri E39, noe som vil halvere reisetiden. Strekningen blir nærmere 50 kilometer kortere. Kutt i reisetid skjer ved at ferjestrekninger blir erstattet med broer og tunneler – i tillegg til at en rekke strekninger på land også skal utbedres. Foreløpige beregninger viser at nødvendige investeringer og utbedringer vil koste om lag 340 milliarder kroner.

Hvordan nå målet?

Det er etablert et eget prosjekt som skal har som oppgave å bidra til at en slik utbedring vil styrke forholdene for næringsliv og tilhørende bo- og arbeidsregioner.

Prosjektet skal bidra til at vi finner ulike teknologiske løsninger som gjør fjordkryssingene mulig. Det ses også på sikkerhetsaspekter, både i planleggingen, under bygging og ved bruk. Det ses på miljøaspekter ved byggingen, driftingen og vedlikeholdet, og hvordan kan man bruke et slikt anlegg til eventuelt å produsere sin egen energi og kanskje også bidra til lading av biler langs vegen. Videre vil prosjektet bidra til at vi bruker kontraktsformer som gjør gjennomføringen effektiv og får utnyttet kompetansen i markedet.

Første ferjeavsløsningsprosjekt vedtatt

NTP 2018-2029 legger opp til en rekke investeringer framover. Rogfast blir det første ferjeavløsningsprosjektet, og arbeidet kan få oppstart allerede i 2017. Med sine 26,7 kilometer vil Rogfast bli verdens lengste undersjøiske vegtunnel, samtidig som den også blir den dypeste (392 meter). Prosjektet har en kostnadsramme på 16,8 milliarder kroner, og etter planen skal byggingen være ferdig i 2025/2026.

Organisering av prosjektet

Det er etablert ei styringsgruppe som blir ledet av vegdirektøren. Der deltar også regionvegsjefene i vest, sør og midt og direktørene for Trafikksikkerhet, miljø og teknologiavdelingen, Veg- og transportavdelingen, direktør for styringsstaben og en representant for Styringsstaben i Vegdirektoratet. Planlegging og bygging av prosjektene langs E39 blir styrt av de aktuelle regionene.

Ekstern referansegruppe med politikere

Statens vegvesen inviterer til dialogmøter med fylkesordførerne i Vest-Agder, Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag en til to ganger hvert år, og disse utgjør referansegruppa. Gruppa skal være en informasjonskanal og en arena for det politiske nivået der de kan komme med innspill til Statens vegvesen som byggherre.

Sju delprosjekt

Leder for prosjektet er Kjersti Kvalheim Dunham, og prosjektet er organisert i sju delprosjekter.

Animasjon