Fikk prøvesykle Hangarbrua
Jon-Ivar Nygård fikk æren av å være den første til å sykle over brua som åpner senere i høst.
Den 55 meter lange gang- og sykkelbrua er bygget i resirkulert aluminium fra oljeplattformen Gyda, og markerer et viktig steg i retning av mer bærekraftig infrastruktur. Hangarbrua er et forsknings- og utviklingsprosjekt i regi av FjordX-programmet i Statens vegvesen som har til hensikt å utvikle ny kunnskap og teknologi for bygging av kostnadseffektive, miljøvennlige og trygge konstruksjoner.
Innovasjon av internasjonalt format
Nygård uttrykte at han er svært imponert over prosjektet:
– Det er veldig godt jobba av Statens vegvesen som har tatt initiativ til, og ledet et slikt innovativt prosjekt. Hangarbrua representerer både produktutvikling av internasjonalt format og ikke minst potensielt fremtidig verdiskaping for Norge. Aluminiumsproduksjon som råvare har vært historisk viktig for landet vårt, og det at vi nå også leverer knyttet til et slikt nyutviklet produkt med potensial for fremtidig eksport er svært spennende.
Torstein Ryeng som er prosjektleder for Miljøpakken i Trondheim, ledet an sykkelturen fra Lilleby skole til Leangen stasjon hvor Hangarbrua krysser jernbanesporet.
– Det var veldig artig å ha med ministeren på sykkeltur, vi har møtt hverandre før og snakket om Hangarbrua, og han viser stort engasjement og stilte mange gode oppfølgingsspørsmål. Det var stas å la ham få være den første som fikk prøvesykle brua, og han er selvsagt invitert tilbake til Trondheim for å delta på åpningen senere i høst, sier Ryeng.
Viktig bidrag til økt trafikksikkerhet
Nygård som har en «fortid» som hverdagssyklist, benyttet anledningen til å påpeke viktigheten av å satse på infrastruktur for gående og syklende:
– I tidligere liv var jeg hverdagssyklist som syklet jevnlig til jobb. Av naturlige årsaker har mulighetene for sykling til og fra jobben begrenset seg de siste årene, uten at interessen har avtatt av den grunn. Jeg er som samferdselsminister opptatt av å legge til rette for bedre infrastruktur for både gående og syklende. At vi lykkes med dette er også viktig for å oppnå målene i byvekstavtalene, og gir bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for alle trafikantgrupper.
Prosjektet er i rute
Hangarbrua ble løftet på plass i juni, og fremover mot åpningen jobbes det med å ferdigstille brua og klargjøre den for åpning.
– Prosjektet er i rute, og jeg gleder meg til å åpne brua for gående og syklende senere i høst, avslutter Ryeng.
Dette er de involverte partene i Hangarbruprosjektet
Leirvik AS har prosjektert brua sammen med COWI, og har samarbeidet med Hydro, Aker Solutions og Stena Recycling om det resirkulerte brudekket. Statens vegvesen har et tett forskningssamarbeid med Sintef og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) hvor Vegvesenet er partner i SFI Physmet, et senter for forskningsdrevet innovasjon ved NTNU. Winsnes AS har utført grunnarbeidene for Hangarbrua.