Hvordan dine personopplysninger behandles når du bruker chatbot eller talerobot
Denne siden beskriver hvordan dine personopplysninger behandles når du bruker Statens vegvesens chatbot eller talerobot.
Chatboten og taleroboten bygger på den samme teknologien. Når du snakker til taleroboten, blir det du sier gjort om til tekst, uten at det gjøres opptak av samtalen. Denne teksten blir deretter brukt til å generere et svar på lik linje med teksten som kommer inn via chatboten. Chatboten og taleroboten leveres av Kindly AS, som opptrer som databehandler.
Se Statens vegvesens generelle personvernerklæring for informasjon om dine rettigheter og personvernombudets kontaktinformasjon.
Formål
Formålet med chatboten og taleroboten er å gi veiledning om førerkort og kjøretøyregistrering.
Hvilke personopplysninger behandles
Chatboten og taleroboten kan brukes anonymt og behandler kun de personopplysningene du aktivt velger å dele. Det er ikke nødvendig å dele personopplysninger med chatboten og taleroboten.
Dersom du ber om å chatte med et menneske når du er logget inn på Din side blir fødsels- og personnummer synlig for agenten som håndterer henvendelsen. Fødsels- og personnummer blir fjernet fra loggene innen én time.
Sletting
Du kan slette opplysninger fra chatboten eller taleroboten ved å trykke på «slett chatloggen» eller ved å si «slett samtale.»
Personopplysninger fjernes automatisk fra loggene innen én time. Andre opplysninger slettes etter 90 dager.
Behandlingsgrunnlag
Chat og taleroboten behandler personopplysninger for å oppfylle den forvaltningsrettslige veiledningsplikten. Behandlingsgrunnlaget er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav c og forvaltningsloven § 11.
Analyse
Anonymiserte opplysninger fra chatboten og taleroboten brukes til å forbedre og videreutvikle chatboten og taleroboten.