Artikkelen er frå 2019, og innhaldet kan vere utdatert.

Her måles luftfylte hulrom i den nylagte asfalten på E134 i Saggrenda

Nylagt asfalt i Kisgruveveien kvalitetmåles. (Foto: Kjell Wold)

–Vi bruker dette instrumentet som kalles isotopmåler til å måle hulrommet i asfalten, forteller Johan Fredrik Bjerknes i Statens vegvesen.

I dette tilfellet brukes et måleinstrument som kalles Troxler. Det finnes også andre typer instrumenter.

Hulromprosenten for slitelag skal i hovedsak ligge imellom 2 og 5%. På noen bindlag godtas inntil 7% hulrom og på noen bærelag godtas inntil 15%, forklarer Bjerknes.

Slik er vegoverbygningen satt sammen. (Foto: Statens vegvesen)

Hvis hulrommene i den nylagte asfalten består av for mye luft gir det dårligere holdbarhet. Høy hulromprosent kan føre til etterkomprimering/setningsskader og at asfalten slites raskere. Det vil si at vi får uønskede hjulspor og kortere levetid på asfalten.

Bjerknes understreker at å måle med isotopmåler ikke gir noe fasitsvar, men en god indikasjon. I tvilstilfeller borer man ut en kjerneprøve av asfalten, som sendes til analyse i laboratorium.

 

Rolf Wilthil t.v. og Johan Fredrik Bjerknes måler luft og kvalitet i asfalten som er nylagt. (Foto: Kjell Wold)
Aktuelt for fylke: Agder, Vestfold og Telemark