Artikkelen er frå 2019, og innhaldet kan vere utdatert.

Vel tretti personer fra 20 store norske og utenlandske entreprenører stilte da prosjektet inviterte til dialog om kommende kontrakter og hvordan de bør deles opp.

- Vi er veldig fornøyde med at sentrale aktører i markedet stilte på arrangementet, og vi fikk flere gode innspill allerede i dette første møtet, sier prosjektleder Gunnar Søderholm i Statens vegvesen.

Store kontrakter

Prosjektet E16-Vossebanen – Arna-Stanghelle er et stort samferdselsprosjekt som i tiden fremover skal lyse ut kontrakter med en samlet verdi på over 22 milliarder kroner.

-Vi fikk en klar tilbakemelding fra forsamlingen at det er viktig å være tidlig ute med informasjon slik at entreprenørene kan innrette virksomheten etter hvilke kontrakter som kommer. Vi skal selvsagt gjøre det vi kan for å imøtekomme entreprenørene på dette, sier prosjektlederen.

Videre dialog i enkeltmøter

Prosjektgruppen planlegger å ha egne møter med entreprenørene som er interessert.

-Mange av firmaene som var til stede vil ha egne møter med prosjektet for å komme med sine forslag til blant annet hvordan kontraktene kan deles inn. Vi vurderer ulike måter å dele opp kontraktene på - både etter geografi, fagområder og kontraktsverdi. I tillegg er det flere kontraktsformer som kan være aktuelle, sier Søderholm.

I møtet ble to foreløpige modeller for kontraktsstrategi presentert, som et utgangspunkt for videre samtaler med entreprenørene. 

 

 

20 norske og utenlandske entreprenører stilte på dialogmøte om kontrakter på E16 og Vossebanen Arna-Stanghelle.
Aktuelt for fylke: Vestland