Artikkelen er over eitt år gammal, og innhaldet kan vere utdatert.

På Tollbodkaia i Drammen kan du nå møte veggen. Første last med veggelementer i betong til E16 Bjørum-Skaret er nettopp losset.

hundrevis av betongvegger til vegtunneler står på havna i Drammen
Første båtlast med 590 betong veggelementer til tunnelene på E16 Bjørum-Skaret er nå losset på Drammen havn. (Foto: Kjell Wold)

Dette er første av flere båtlaster fra Ølen betong på Vestlandet med veggelementer til de to vegtunnelene på Bjørum-Skaret som er under bygging.

8,4 km veg - 4,2 km tunnel

Statens vegvesen og Skanska bygger 8,4 kilometer ny fire felts veg mellom Sandvika og Sollihøgda på delstrekningen Bjørum-Skaret i Bærum og Hole kommune.

hundrevis av betongvegger kler nå havna i DRammen
3195 veggelementer i betong skal fra Vestlandet til E16 Bjørum-Skarets via Drammen havn. Første del av massetransporten har tilbakelagt første etappe. (Foto: Kjell Wold)

Prosjektet som etter planen åpner sommeren 2025 har to store to-løps tunneler, Sollihøgdtunnelen på 3,4 kilometer og Bukkesteinshøgdtunnelen på 800 meter. Det utgjør akkurat halvparten (4,2 km) av prosjektets totale lengde på 8,4 kilometer ny motorveg.

Nesten 3200

For å kle de tunnelene med solide betongvegger trengs ikke mindre enn 3195 stykker. Flere hundre av disse har nå «landet» på Tollbodkaia på Strømsø i Drammen. Derfra skal de fraktes etter tur, fem pr. last, med Ølen sine spesialbiler opp til Bukkesteinshøgdtunnelen som er først ute med innkledning.

første last med betongvegegr losset i DRammen
Første last med betongvegger til Bukkesteinshøgdtunnelen står nå klare på Tollbodkaia i Drammen. (Foto: Kjell Wold)

Dette arbeidet og transporten fra Drammen til prosjektet starter en gang etter påske og vil pågå utover våren og sommeren i første omgang. Innkledningen av Sollihøgdtunnelen starter først en gang neste år.

Aktuelt for fylke: Viken