Artikkelen er frå 2020, og innhaldet kan vere utdatert.

Nesten 90 norske og utenlandske firmaer deltok på det digitale informasjonsmøtet om entrepriser og kontrakter på E18 Vestkorridoren fredag.

Informasjonsmøtet ble gjennomført på Teams, og allerede en uke før påmeldingsfristen hadde i overkant av 200 representanter fra norske og utenlandske entreprenører og rådgivere meldt sin interesse.     

-Det er selvsagt fantastisk å få en slik kjemperespons og at det er så mange som er interessert i prosjektet. Det var også godt å registrere at det å gjennomføre digitale informasjonsmøter fungerer kjempefint,  sa prosjektleder Tom Hedalen etter møtet. Sammen med utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik og delprosjektledere og byggeledere på E18 Lysaker – Ramstadsletta, sørget han for et dypdykk inn i prosjektets entrepriser og kommende kontrakter for de mange deltakerne.

DSC_4104 - kopi
Rundt 90 ulike entreprenør- og rådgiverselskap deltok på det digitale informasjonsmøtet der entrepriser og kontrakter på E18 Vestkorridoren ble presentert

Lysaker – Ramstadsletta bygges nå

Prosjektet E18 Lysaker – Ramstadsletta er første byggetrinn på Vestkorridoren som strekker seg fra Lysaker i Bærum til Drengsrud i Asker. Lysaker - Ramstadsletta har en kostnadsramme på 17,4 milliard kroner og omfatter blant annet 4,4 km ny E18 (halvparten i tunnel), 12.6 km ny gang- og sykkelveg, 8,7 km nye lokalveger samt Gjønnestunnelen  og Vestre lenke til Fornebu. Anleggsarbeidet settes gang av samferdselsminister Hareide og finansminister Sanner, og prosjektet skal etter planen stå ferdig i 2027/2028. 4,4 km ny E18 (om lag 50% i tunnel)

-Vi skal legge til rette for et funksjonelt vegsystem som har gode knutepunkter og som bidrar til at flere kan ta bussen, sykle eller gå, sa prosjektleder Hedalen til deltakerne.

Mange utfordringer for byggingen

Han la heller ikke skjul på de mange utfordringer entreprenørene og kontraktørene på anlegget må ta hensyn til.

- Langs strekningen bor det 2000 personer innenfor 50 meter og 5000 personer innenfor 100 meter. Det innebærer blant annet høye støykrav. Det er mange myke trafikanter og vi skal opprettholde gode gang- og sykkeltraseer langs og på tvers av anlegget i hele byggeperioden, understreket han. I tillegg pekte han på utfordringer knyttet til at anlegget bygges i flere «etasjer», noe som medfører at ting må skje i en gitt rekkefølge. Selve anleggsområdet er også trangt, og det er svært høy trafikk nær anleggsområdet.   

Ni entrepriser

E18 Lysaker - Ramstadsletta er inndelt i ni entrepriser. To av disse er forberedende arbeider, hvorav den første av dem, forberedende arbeider på Ramstadsletta startes i morgen. Hovedentreprisene Fornebu-Strand, Strand – Fornebu samt Gjønnestunnelen gjennomføres som totalentrepriser. Det er også en egen entreprise for Lysaker kollektivterminal, samt entreprise for automasjon og entreprise/rammeavtale for støytiltak.

Illustrasjon som viser den kommende E18 ved Ramstadsletta
Illustrasjon som viser den framtidige E18 forbi Ramstadsletta. Foto: ViaNova
Aktuelt for fylke: Oslo