E39 Halsafjorden, fjordkryssing
Kvar?
- Fylke:
- Trøndelag, Møre og Romsdal
Kommunar:
Heim, Tingvoll
Kva?
Prosjektet går ut på å bygge en fast forbindelse over Halsafjorden mellom Halsa og Kanestraum, for å erstatte dagens ferje.
Kvifor?
Målet er å forbedre framkommeligheten og redusere reisetiden i regionen.
Kart
Framdrift
2016: Oppstart av miljømålinger (værdata)
2017: Oppstart av marine grunnundersøkelser
2020: Oppstart av arbeid med prosjekteringsgrunnlag
2021: Oppstart av arbeid med forprosjekt
2021-2023: Kvalitetssikring av forprosjekter frem mot anbefalt brukonsept
Aktuelt
-
Jobber videre frem mot valg av brukonsept for Halsafjorden og Sulafjorden
— Statens vegvesen skal bruke 2023 på å kvalitetssikre forprosjektene for kryssinger av E39 Halsafjorden og E39 Sulafjorden.
-
Statens vegvesen presenterte forprosjekter for mulige brukonsepter for Halsafjorden
— 8. og 9. juni holdt Statens vegvesen informasjonsmøter om forprosjektene for de ulike brukonseptene for henholdsvis Halsafjorden og Sulafjorden.
-
Skal undersøke grunnforholdene for kryssing av Sula-, Vartdal- og Halsafjorden
— Statens vegvesen Region midt har inngått kontrakt med Fugro Norway AS for marine grunnundersøkelser i Sulafjorden, Halsafjorden og Vartdalsfjorden.
Fakta og nøkkeltal
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Ikkje omtalt
Meir om prosjektet
På strekningen mellom Volda og Klett er det i dag 3 ferjesamband langs E39. Ferjesambandene oppleves som en barriere og bidrar til at reisetidene blir høye mellom byene i regionen. Det er et potensial for betydelig reisetidsreduksjon på strekningen og ferjefri kystriksvei er både et nasjonalt og regionalpolitisk langsiktig mål.
Prosjektet omfatter utredinger for ny fjordkryssing over Halsafjorden frem til anbefalt bruløsning. Tilstøtende strekninger på E39 og tilførselsveier vurderes også med tanke på gjennomførbarhet.
Fjorden er både bred (ca. 2 km) og dyp (nesten 500 meter), noe som gjør prosjektet teknisk krevende.
Statens vegvesen har vurdert flere brutekniske løsninger, blant annet:
- Endeforankret flytebru, lik Bergsøysundbrua.
- Hengebru med spenn på ca. 1600 meter, med tårn forankret til sjøbunnen (Tension Leg Platform).
- Vertikalforankret flytebru, som flyter midtfjords med forankring ned til bunnen.
Alle løsningene er teknisk gjennomførbare og tilfredsstiller krav til sikkerhet og levetid.
Prosjektene er ikke prioritert i inneværende Nasjonal transportplan (2025-2036), og videre planlegging er satt på vent.
Kontakt
Prosjektkontor
- Besøksadresse:
- Fylkeshuset, Molde