God fremdrift på midlertidig E6 i Levanger
Det jobbes for fullt med å få den midlertidige E6 forbi rasstedet i Levanger klar til midten av november. Asfaltering starter allerede denne uken.
Siden traseen ble valgt og anleggsarbeidene startet i starten av oktober, har arbeidet pågått for fullt. Arbeidet er godt i rute til å kunne som planlagt i midten av november, og målet om å kunne åpne innen 15. november står fortsatt.
Siste sprengningsalver denne uken
Utfordrende grunnforhold med kvikkleire har gjort at den midlertidige vegen bygges tett på fast fjell. Det har gjort sprengning nødvendig. De siste sprengningsalvene fyres av denne uken.
For å unngå at den midlertidige vegen blir for bratt har det også vært behov for å lage en bergskjæring i sør-enden av traseen. Det er avgjørende for at vegen skal kunne brukes av tungtransport også på vinterføre.
Asfaltering starter i slutten av uken
Det gjenstår fortsatt en del arbeid med å renske og sikre fjell på deler av traseen, men allerede denne uken blir den første asfalten lagt på deler av strekningen.
I ukene frem til åpning asfalt, vegmerking og rekkverk på plass før det er klart for å sette på trafikk.
Den midlertidige vegen vil bli ni meter bred og uten midtrekkverk. Den skal ha kapasitet nok til å ta unna tungtrafikken slik at lange omkjøringer ikke lenger er nødvendig, og skal være åpen alle trafikantgrupper.
-
Bilde 1 av 6: Mandag 27. oktober var næringsminister Cecilie Myrseth på besøk på rasstedet for å få en oppdatering. Her med Ingvill Dalseg fra fylkestinget i Trøndelag og prosjektsjef Harald Inge Johnsen. Foto: Eirik Natlandsmyr / Statens vegvesen -
Bilde 2 av 6: Bilde fra det nordlige partiet av den midlertidige veien, her svinger den opp fra E6 og opp på den midlertidige veien. Foto: Eirik Natlandsmyr / Statens vegvesen -
Bilde 3 av 6: Bilde fra det flate midtpartiet av strekningen. Jordene til venstre brukes til mellomlagring av masser. Dyrkbar mark blir tatt vare på og vil bli lagt tilbake når veien skal tilbakestilles. Foto: Eirik Natlandsmyr / Statens vegvesen -
Bilde 4 av 6: For å unngå at den midlertidige vegen blir for bratt har det også vært behov for å lage en bergskjæring i sør-enden av traseen. Foto: Eirik Natlandsmyr / Statens vegvesen -
Bilde 5 av 6: Bergskjæringen sett mot nord. Foto: Eirik Natlandsmyr / Statens vegvesen -
Bilde 6 av 6: Vegen sett mot sør. I bakgrunnen er E6 som den midlertidige vegen vil koble seg på. Foto: Eirik Natlandsmyr / Statens vegvesen