Stein Johnny Johansen
- Telefon:
- 97 54 30 88
- E-post:
De 16 tunnelene på strekningen Megården-Mørsvikbotn oppfyller ikke gjeldende sikkerhetskrav. Tunnelene er smale og det er mange stigninger på strekningen.
Statens vegvesen planlegger derfor å bygge ny veg. Prosjektet omfatter bygging av ca. 45 km ny veg, hvorav 23 km er nye tunneler og resten er bruer og veg i dagen. Den største brua er hengebrua over Leirfjorden. Denne er 812m lang. Den nye vegen blir ca. 11km kortere enn dagens veg.
Forventet anleggsstart er 2023. Prosjektet planlegges åpnet i 2028.
Aktuelt nå:
For planer, høringer, dokumenter og annet innhold. Se våre dialogbokser nederst på siden.
Statens vegvesen planlegger å bygge ny E6 mellom Megården, nord for Fauske, og Mørsvikbotn. I tråd med regjeringens valg av konsept skal det bygges bru over Leirfjorden og det skal bygges helt nye tunneler. Hensikten er å bli kvitt en av de største flaskehalsene på E6 gjennom Nordland.
Det foreligger en reguleringsplan fra 2016, vedtatt av Sørfold kommune, som viser traséen for den nye vegen. Som det framgår av informasjon "Planer" foregår det nå et arbeid hvor man vurderer større og mindre justeringer på deler av vegtraséen. Resultatet av dette arbeidet forventes å foreligge innen sommeren 2023.
I Nasjonal transportplan (NTP) for 2022-2033 legges det opp til at prosjektet skal bygges i første periode. Det vil si at det forventes byggestart i 2022 og åpning av vegen i 2028. Den totale kostnaden for prosjektet er beregnet til 10,03 milliarder kroner (2022).
Dagens veg har 16 smale tunneler hvorav 12 av disse ikke oppfyller myndighetskrav til sikkerhet. Vegen har mange bratte stigninger, den er ulykkesbelastet og må ofte stenges for bilberging vinterstid. Omkjøring via Sverige tar +11 timer. I praksis deles landsdelen i to når vegen må stenges.
Ved å bygge store deler av den nye vegen i ny trase, frigjøres den gamle E6 til beredskapsveg. Det gir rask omkjøring og vesentlig bedre samfunnssikkerhet.