Artikkelen er frå 2018, og innhaldet kan vere utdatert.

Du har en hemmelig kontakt i bilen din. Hvis du lar Statens vegvesen plugge seg inn i den, bidrar du til bedre vinterveger i Troms.

Kjører du en nyere Volvo eller Golf i Tromsø? Da kan du bidra til raskere brøyting og bedre strøing av vegene i Troms. Statens vegvesen søker bileiere i Tromsø til en digital dugnad, såkalt crowdsourcing, for at vedlikeholdet av vintervegene skal bli bedre.

- Vi rigger nå en bilflåte i og rundt Tromsø som skal måle friksjonen på vegene de kjører på til daglig, sier Torgeir Vaa i Statens vegvesen.

Vil plugge seg på

Vegvesenet søker derfor eiere av Volvo V60, V70 eller Volkswagen Golf til denne bilflåten. Slike biler har det til felles at den såkalte diagnosekontakten, som alle moderne biler er utstyrt med, er egnet for pluggen Vegvesenet vil sette inn for å måle føret og veggrepet.

- Raskt og riktig vedlikehold av nordnorske vinterveger avhenger av god overvåking av føret. Da er det ikke nok med stikkprøver fra få biler eller informasjon fra faste målepunkt på værstasjoner. Det beste resultatet får vi når vi kan kombinere dette med informasjonen fra en større bilflåte i området, sier Vaa.

Du forblir anonym

Hvis du blir med i prosjektet, vil pluggen i bilen din samle informasjon om hastighet, hjulenes rotasjon og hvilket grep dekkene har på vegen. Fra bilen går informasjonen opp i den digitale skyen, og ender til slutt på servere i Sverige. Der blir dataene analysert og plottet inn på kart, til hjelp for de som har ansvaret for å holde vintervegene åpne og sikre.

Når biler i Troms blir friksjonsmålere, får de som brøyter nordnorske vinterveger nyttig informasjon raskt.

På sikt kan informasjonen om veg- og føreforhold bli synlig også for andre bilister i området. Informasjonen kan deles for eksempel på digitale tavler i bunnen av bakker som er krevende på vinterføre, til mobiler i det aktuelle området – eller direkte fra bil til bil.  

- Det viktig å presisere at all data blir anonymisert på vegen fra bilen din til svenske servere. Så grunnen til at du skal holde fartsgrensa er fortsatt hensynet til din egen og andres sikkerhet, ikke redselen for at pluggen i bilen avslører deg, sier Vaa.

Del av større prosjekt

Den digitale dugnaden er et samarbeid mellom Statens vegvesen, den norske forskningsorganisasjonen Sintef, det svenske forskningsselskapet Klimator og den svenske teknololgiutvikleren Nira.

Friksjonsmålingen er en del av Statens vegvesens pilotprosjekt på E8 for å teste og utvikle teknologi som går under fellesbetegnelsen intelligente transportsystemer (ITS). Eksempler på ITS-teknologi er sanntidsinformasjon om vær, føreforhold og trafikkuhell, automatisk skanning av kjøretøyets bremser og varsel om dyr eller andre hinder i vegbanen.

Statens vegvesen skal ta i bruk ulike varianter av slik teknologi for å gjøre E8 fra Skibotn til Kilpisjärvi til en intelligent veg. Teknologien som vil bli tatt i bruk på E8, gjør det på sikt mulig for bilen og vegen å kommunisere med hverandre. Slik blir kjøreturen langs en intelligent veg tryggere, mer effektiv og miljøvennlig.

Statens vegvesen søker kontakt med eiere av disse bilmerkene, produsert i 2014 eller senere:

  • Volvo V70
  • Volvo V60
  • VW Golf

Send en e-post hvis du eier en slik bil og vil bidra. Det koster deg selvfølgelig ingen ting å bli med i dugnaden. Tvert imot belønner Statens vegvesen ditt bidrag med et gavekort du kan bruke til bilvask, i tillegg til at du får innblikk i et av Vegvesenets innovasjonsprosjekt.

For mer informasjon:

FAKTA OM ITS

  • Intelligente transportsystemer, ITS, er fellesbetegnelsen for teknologi og datasystemer i transportsektoren. Kommunikasjonen i et ITS-system kan gå fra bil til bil, fra bilen til vegbanen eller fra vegbanen til bilen.
  • Eksempler på ITS-teknologi er sanntidsinformasjon om vær, føreforhold og trafikkuhell, variable skilt som gjør det mulig for trafikanten å ta gode valg, blåtann- og radioteknologi som beregner reell kjøretid basert på trafikk, vær og føreforhold, automatisk skanning av kjøretøyets bremser og varsel om dyr eller andre hinder i vegbanen.
  • Målet med ITS-teknologi er todelt: For trafikanter og transportører kan ITS gjøre kjøreturen tryggere, mer effektiv og mer miljøvennlig. For de som drifter og vedlikeholder vegen, kan ITS gjøre det enklere å sette inn de riktige tiltakene tidlig nok.  

FAKTA OM PILOTPROSJEKTET BOREALIS

  • E8 fra Skibotn til Kilpisjärvi er en av fem norske vegstrekninger valgt ut som piloter for å utvikle og teste ITS-løsninger i Norge.
  • Strekningen er valgt ut fordi den har stor samfunnsøkonomisk betydning. Det er en veg med krevende vinterforhold, og med stor andel tungtrafikk. 26 prosent av trafikken på denne vegen er tungtrafikk, og denne andelen har økt med mer enn 70 prosent siden 2010.
  • På strekningen fra Skibotn til Kilpisjärvi vil Statens vegvesen de neste årene teste, demonstrere og evaluere ulike ITS-løsninger.
  • Det første året regner Statens vegvesen med å bruke inntil 30 millioner kroner på å utvikle nye og teste kjente ITS-løsninger på denne strekningen. Pilotprosjektet kan bli forlenget med flere år, som vil innebære videre utvikling og testing av ITS-system.
  • Pilotprosjektet fra Skibotn til Kilpisjärvi har fått navnet «Borealis». Finland har et tilsvarende prosjekt for den videre strekningen fra Kilpisjärvi til Kolari med navnet «Aurora». Den treårige avtalen om det finsk-norske samarbeidprosjektet «Aurora Borealis» ble signert i den finske byen Muonio i februar 2016.
  • Statens vegvesen har også andre norske pilotprosjekt for ITS. Disse tar for seg blant annet tunnelsikkerhet, bytrafikk og konkurransevilkår for godsnæringen.
Selv når du er på glattisen kan du være til hjelp for Statens vegvesen. Foto: Knut Opeide
Aktuelt for fylke: Troms og Finnmark