Artikkelen er frå 2011, og innhaldet kan vere utdatert.

Arbeidet med Konseptvalgutredning for strekningen Trondheim-Steinkjer er inne i en intensiv fase. Nylig ble det arrangert informasjonsmøte for samarbeidsgruppen og såkalt SWOT-samling for styringsgruppe, kontaktutvalg og prosjektgruppe.

18. januar ble det arrangert informasjonsmøte om Konseptvalgutredningen for Trondheim-Steinkjer på Verdal hotell. På møtet deltok deltakere fra samarbeidsgruppen, det vil si de samme som tidligere var samlet på todagers ideverksted på Jæktvolden i fjor høst, samt ordførere på aksen. Engasjementet blant de 45 deltakerne var stort.

Avdelingsdirektør Kjetil Strand, som er leder av styringsgruppen for KVU Trondheim-Steinkjer, fortalte innledningsvis at det pågår fem Konseptvalgutredninger i Region midt, der hensikten er å se lengre strekninger i sammenheng. Det spesielle med denne KVUen er at den i tillegg ser behovet på jernbane og veg i sammenheng.

Utløsende behov
Det prosjektutløsende behovet for denne KVUen er definert som” ”Styrke den felles bo- og arbeidsmarkedsregionen langs transportkorridoren Trondheim-Steinkjer.”

Jon Arne Klementsaune (Statens vegvesen) viste deltakerne noe av underlagsmaterialet som brukes i utredningen. Materialet viser at både bosettingsstruktur og arbeidsplassene er lokalisert nært transportkorridoren. Prognoser viser at det er ventet stor befolkningsvekst, og en stor økning i trafikkmengde. I et trettiårsperspektiv er det faktisk prognostisert en vekst på opptil 60 prosent på tungtrafikken. 

Lise Nyvold (Jernbaneverket) ga uttrykk for behov for økt standard, økt kapasitet og redusert reisetid på jernbanen. Det er også et behov for et konkurransedyktig (tidsmessig likeverdig i forhold til bil) reisemiddelalternativ for arbeidsreiser

Fem konsept
Marianne Flø (Cowi) presenterte de ulike konseptene. I tillegg til 0-konseptet (referansealternativet) er det foreløpig foreslått å analysere fem konsepter. Det er 0+ forbedringskonseptet, 1 moderniseringskonseptet, 2 jernbanekonseptet, 3 vegkonseptet og 4 makskonseptet. (se vedlagt ppt-presentasjon).

Det var stort engasjement fra deltakerne under presentasjonen. Responsen fra salen viste klart at det er interessemotsetninger. Noen uttrykte bekymring for at ”sin” togstasjon skulle bli sanert hvis kravet om halvering av reisetid ble oppretthold.

De fleste uttrykte imidlertid enighet om at det var et mål å redusere reisetiden på jernbane, og mange mente også at man måtte legge trøndersk måteholdenhet til side og gå for en offensiv satsing på både veg og bane. Det ble også kort diskutert problemstillinger rundt eventuell bruk av bompenger til å finansiere jernbaneutbygging.

SWOT-analyse
Styringsgruppa, kontaktutvalget og prosjektgruppa gjennomførte etter informasjonsmøtet en såkalt SWOT-samling, der hensikten er å se på styrker, svakheter, muligheter og trusler i de ulike konseptene.

Inndelt i grupper jobbet deltakerne seg gjennom hvert av de ulike konseptene med fokus nettopp på hva som var styrker, svakheter, muligheter og trusler ved de ulike alternativene.

STYRKER OG SVAKHETER: Tverrfaglig sammensatte grupper jobbet under SWOT-samling med å finne styrker og svakheter ved de ulike konseptene.
Aktuelt for fylke: Trøndelag