Artikkelen er frå 2011, og innhaldet kan vere utdatert.

Statsråd Magnhild Meltveit Kleppa har nå fått de faglige anbefalingene på fremtidig transportløsning for veg og jernbane på strekningen Trondheim-Steinkjer. Hun takket Statens vegvesen og Jernbaneverket for godt utført arbeid i første etappe.

Mandag 5. september fikk statsråd Magnhild Meltveit Kleppa overlevert Konseptvalgutredningen som er utført av Statens vegvesen og Jernbaneverket for fremtidig transportløsning for veg og jernbane på strekningen Trondheim-Steinkjer.

Statsråden hadde en knapp halvtime til rådighet i Steinkjer, og møtte derfor representanter fra Statens vegvesen, Jernbaneverket, ordførere, representanter fra fylkeskommunene og media på Grand Hotell.

Regionvegsjef Berit Brendskag Lied ønsket velkommen og informerte kort om arbeidet som er sluttført.

Hva anbefaler fagetatene? 

Avdelingsdirektør Kjetil Strand, som har ledet styringsgruppen, orienterte om bakgrunn for mandatet og planarbeidet som er gjennomført, før han kom til det som var spennende for mange av de fremmøtte: Hvilket konsept ville fagetatene, Statens vegvesen og Jernbaneverket, anbefale?

Mange har ytret ønske om det såkalte makskonseptet, som gir reisetid ned mot en time. (Jernbane 1:10 og veg 1:12). Fagetatenes anbefaling er imidlertid at man satser på det såkalte moderniseringskonseptet. (Reisetid veg 1:20, bane 1:19)

- Dette konseptet gir store effekter i reisetid, dersom man skal hente ut de siste minuttene i reisetid vil det koste svært mye i forhold til hva man får ut av det, forklarte Strand da han fikk spørsmål fra Thomas Iver Hallem, som er Senterpartiets førstekandidat på fylkestingslista i Nord-Trøndelag.

Statsråden takket hjertelig for rapporten.
- Jeg håper fagetatene har lært av hverandre når arbeidet med utredningen har pågått, sa Kleppa.

Ut på høring

Kleppa presiserte at dette er fagetatens anbefaling.
- Nå skal rapporten ut på høring, og vi vil først starte arbeidet med rapporten når vi kan se hva høringsrunden bringer, sa samferdselsministeren. I tillegg skal rapporten kvalitetssikres av eksterne konsulenter.

Kleppa var tydelig på at det er store behov på samferdselsområdet, og en knalltøff kamp om å komme med.

- Det jobbes med 35 KVU-rapporter så det er en stor fordel om dere klarer å bli enige om noe lokalt, sa Kleppa. Da er det enklere å komme opp på lista og i betraktning når midlene skal fordeles.

- Vi vil umiddelbart starte høringsarbeidet, sa ordfører Bjørn Arild Gram i Steinkjer kommune. Jeg tror også vi skal klare å bli enige!

Statsråd Magnhild Meltveit Kleppa
TAKK FOR GODT ARBEID: Statsråd Magnhild Meltveit Kleppa takket for arbeidet fagetatene har gjort med rapporten, nå kan alle andre si sitt i høringsrunden. Foto: Statens vegvesen
Aktuelt for fylke: Trøndelag