Artikkelen er frå 2013, og innhaldet kan vere utdatert.

Planleggingen av Harstadpakken går for fullt, og Asplan Viak fikk nylig jobben med å utarbeide konkrete planer for hvordan utfordringene på riksveg 83 mellom Kanebogen og Byskillet skal løses.

Kontrakten har en verdi på 9.357.163,- kroner eks. mva., og innebærer detaljprosjektering, samt utarbeidelse av komplett konkurransegrunnlag og mindre reguleringsendringer for tiltak på vegstrekningen.

I tillegg kommer veistøyberegninger for strekningen, samt beskrivelse av støytiltak for tilstøtende boliger og annen støyømfintlig bygning.

De to første og viktigste tiltakene som skal planlegges er rundkjøringene i Kanebogen og i Margrethe Jørgensens vei.

Kanebogen
Krysset i Kanebogen er et av Harstads mest trafikkerte kryss og kommunens planlagte utvidelse av Stangnes Syd vil føre til en ytterligere økning i trafikken. For å lette trafikkflyten og øke trafikksikkerheten skal krysset gjøres om til en rundkjøring.

Hensikten er å bedre fremkommeligheten på vegene, samtidig som det legges til rette for et sammenhengende system for gående og syklende med trygge og attraktive krysningspunkter. 

For at rundkjøringen i Kanebogen ikke skal være til hinder for en eventuell utvidelse av Amfi kjøpesenter, er det viktig at rundkjøringen her bygges så raskt som mulig.
 
Margrethe Jørgensens vei
Ved avkjøringen til Margrethe Jørgensens vei skal det etableres en rundkjøring. Rundkjøringen får fire armer, og den ene armen skal kobles på avlastningstunnelen som skal gå gjennom Harstadåsen.

Denne rundkjøringen må bygges tidlig, da den vil være med å tilrettelegge for anleggsarbeidene i forbindelse med avlastingstunnelen.

Trafikk i byggefasen
Det er mye trafikk på riksveg 83 mellom Kanebogen og Byskillet. Derfor er det også viktig å legge planer for hvordan trafikkavviklingen skal foregå i anleggsperioden, for at belastningen på trafikantene ikke blir større en nødvendig.


 

Dagens situasjon i Kanebogen.
Aktuelt for fylke: Troms og Finnmark