Artikkelen er frå 2012, og innhaldet kan vere utdatert.

I forbindelse med Harstadpakken skal det etableres en ny trafikkløsning i området Samakrysset. Hensikten er å sikre bedre fremkommelighet på vegene fra de største bolig- og næringsområdene som krysser riksveg 83, samtidig som det skal gi gående og syklende gode og trygge krysningspunkter. Nå starter arbeidet med reguleringsplanen.

Reguleringsplanarbeidet varsles i samsvar med plan- og bygningslovens § 12-8.

Felles plan for tunnel og Samakrysset
Det skal lages en detaljreguleringsplan for rv. 83 Samakrysset. I juni 2011 ble oppstart av reguleringsplanarbeid for tunnel mellom Seljestad og Sama annonsert. Det skal nå utarbeides en felles reguleringsplan for tunnelen og Samakrysset.

Planen for Samakrysset omfatter kjøreveg, gang- og sykkelveger, sykkelfelt, busstopp, bomstasjon og fortau med mer.

Samakrysset er et viktig tiltak
På grunn av skolestrukturendringen skal mange barn og unge krysse rv. 83 på veg til og fra skolen, og det er viktig å legge til rette for trygg ferdsel i et svært trafikkert kryss. Målet er at flere skal velge å gå eller sykle mellom boligen og daglige gjøremål, biltrafikken skal få bedre flyt og faren for ulykker skal reduseres.

Hva er en reguleringsplan?
Før gjennomføringen av et hvert større bygge- og anleggstiltak er det lovpålagt å lage en reguleringsplan. En reguleringsplan er et kart over et avgrenset område i en kommune som viser fremtidig grunnutnyttelse i området.

Tidligere planer
Innenfor planområdet er arealene fra før regulert gjennom følgende planer:

  • Reguleringsplan for Samakrysset, med tilliggende områder, datert 27.04.2000

Må lages en ny reguleringsplan
Eksisterende planer er eldre enn 10 år og gir derfor ikke lenger hjemmelsgrunnlag for erverv av arealer. Vi må derfor lage en ny reguleringsplan.

I tillegg legger den opprinnelige planen opp til at myke trafikanter skal krysse bilvegen, mens vi nå ønsker å legge til rette for at myke trafikanter krysser vegen i en undergang, som er langt tryggere. Vi skal også legge generelt til rette for et bedre og tryggere tilbud for gående og syklende, og i tillegg skal det etableres buss-stopp og bomstasjon i området.

Noen grunneiere blir berørt
For noen grunneiere (hjemmelshavere) vil det være aktuelt at Statens vegvesen erverver arealer som skal brukes til vegutbyggingen. De det gjelder vil få god informasjon og bli kontaktet på et senere tidspunkt. Du kan lese mer generelt om grunnerverv i en brosjyre som er laget om teamet.

Åpent møte
12. desember 2012 holdt vi et åpent møte i kantina på Rådhuset. Der orienterte vi om prosessen videre, tok i mot innspill og svarte på. Presentasjonen fra møtet finner du her.

Frist for innspill 20. januar 2013
Statens vegvesen ønsker å ha god dialog med berørte grunneiere/hjemmelshavere i planprosessen. Ta derfor kontakt med oss allerede nå dersom dere har synspunkter og opplysninger som vi bør vite om.

Fristen for å komme med innspill er 20. januar 2013.

Merk innspillene med saksnr. 2011080689 og send de til:

Statens vegvesen Region nord
Dreyfushammarn 31
8002 Bodø

Du kan også bruke e-post:

Spørsmål rettes til:
Hedvig P. Holm, planprosessleder
Mobil: 990 38 112
E-post:

Slik går prosessen videre
Statens vegvesen har ansvar for utarbeidelse av planene og saksbehandling fram til oversendelse til kommunen for politisk behandling. Statens vegvesen vil ha nært samarbeid med Harstad kommune i planprosessen.

  • Varsel om oppstart av arbeidet med reguleringsplan
  • Arbeidet med reguleringsplanen settes i gang
  • Forslag til reguleringsplan skal gjennom 1. gangs behandling av planutvalget i Harstad kommune
  • Planforslaget sendes eventuelt på høring og legges ut til offentlig ettersyn
  • Deretter skal forslaget til 2. gangs behandling i planutvalget i Harstad kommune
  • Reguleringsplanen vedtas av kommunestyret i Harstad
Aktuelt for fylke: Troms og Finnmark