Rv. 150 Ring 3 Holmenveien–Dalsveien
Kvar?
- Fylke:
- Oslo
Kommunar:
Oslo
Kva?
Dette prosjektet tar for seg detaljreguleringen av området der vi skal bygge kollektivfelt og sykkelvei med fortau, og omfatter også skisse- og forprosjekt for ny gang- og sykkelbru over Ring 3. Samtidig skal vi bedre betingelsene for kollektivtrafikken.
Kvifor?
Formålet med detaljreguleringen er å legge til rette for å etablere en oversiktlig og sikker trasé for gående og syklende.
Kart
Framdrift
2026-2027: Byggeplan og grunnervervsforhandlinger
2027: Antatt byggestart
2029: Antatt åpning
Aktuelt
-
Optimalisert brugeometri
— Statens vegvesen har jobbet videre med valgt alternativ og optimalisert brugeometrien
-
Statens vegvesen har nå valgt adkomstvegløsning
— Anbefaler alternativ B1 som den beste løsningen for boligområdet
Fakta og nøkkeltal
- Finansiering:
- Stat
- Totalkostnad:
- Kostnadsramme 500 mill. kr +/-
- Oppstart:
- 2027
Meir om prosjektet
Sykkelvegsystemet må ha god fremkommelighet, slik at flere tar i bruk sykkel som fremkomstmiddel. Deler av den eksisterende gang- og sykkeltraséen (Heggelibakken) er adkomstveg til flere boliger i planområdet. I reguleringsplanen skal vi skille trafikantgruppene - bilister, gående og syklende - for å bedre trafikksikkerheten.
Ved å etablere kollektivfelt i vestgående retning på Ring 3 skal vi tilrettelegge for god og forutsigbar framkommelighet for kollektivtrafikken. Samtidig skal vi legge til rette for økt bruk av sykkel som transportmiddel ved å bygge en oversiktlig og trafikksikker gang-/sykkelvegtrasé med god framkommelighet.
Nasjonal transportplan 2014-2023 har som mål at veksten i persontransport i de store norske byene skal tas med kollektivtransport, gange og sykling.