Rv. 22 Kryssing av Glomma
Kvar?
- Fylke:
- Akershus
Kommunar:
Lillestrøm
Kva?
Vegvesenet planlegger ny fire felts veg forbi Fetsund med ny bru over Glomma. Vegen går fra Gardervegen i vest, til Kringenkrysset i øst. Det blir også ny gang og sykkelveg. Den valgte traseen følger dagens veg.
Kvifor?
Stor trafikk på dagens veg gir lange køer og dårlig framkommelighet i rusjtiden. Dagens bru fra 1959 har gått ut på dato og skal rives når den nye brua er ferdig. Det blir kostbart å vedlikeholde brua.
Kart
Framdrift
I 2012 ble 17 alternativ vurdert i en mulighetsstudie fordelt på sju ulike brukryssinger og to tunnelløsninger. Vegvesenet gikk videre med tre alternativ til kommunedelplan med konsekvensutredning.
Kommunestyret i Fetsund vedtok 13. april 2015 planprogrammet for rv. 22 Glommakryssing. Dvs hvordan kommunen og Vegvesenet skal planlegge den nye vegen, og hvilke alternativ som skal utredes.
Statens vegvesen mener A2 er en bedre løsning enn alternativet lenge nord. A2 er rimeligere, en kilometer kortere, tar mindre matjord, berører Fetsund lenser om trent som dagens bru.
Kommunestyret i Lillestrøm sa ja til Vegvesenets anbefalte løsning A2, da det 9.9 2020 vedtok kommunedelplanen.
Høsten 2020 startet Vegvesenet arbeidet med reguleringsplanen. Det ble varslet planoppstart i mai 2022. Multiconsult bistår i arbeidet. Det gjennomføres en omfattande kartlegging av grunnforhold i vegtraseen. Man finner mindre kvikkleire enn antatt
Fylkeskommunen sa våren 2025 nei til søknad fra Statens vegvesen om dispensasjon fra fredningsvedtaket for Fetsund lenser. Området ved lensene er fredet, etter kulturminneloven. Kulturavdelingen i fylket mener brutårnene blir for høye, og at dette vil påvirke landskapsrommet rundt Fetsund lenser som er et fredet kulturminne. Riksantikvaren behandler høsten 2025 saken, etter at Vegvesenet klaget på vedtaket i fylkeskommunen.
Aktuelt
-
Varsel om utvidet planområde
— Iht. plan- og bygningsloven § 12-8 varsles det nå om at planområdet for rv 22. Kryssing av Glomma utvides.
-
Velkommen til åpen kontordag 20. august
— Statens vegvesen inviterer til åpen kontordag for Rv 22 Kryssing av Glomma. Her kan du snakke med fagpersonene i prosjektet.
-
Vi gambler ikke med folks liv og helse
— Statens vegvesen i samarbeid med Multiconsult planlegger ny rv. 22. våre grunnundersøkelser har gitt oss nye svar og viktig informasjon om grunnforholdene.
Planar og dokument
Fakta og nøkkeltal
- Lengde:
- 3100 meter
- Finansiering:
- Stat, Bompengar
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2025–2036
Meir om prosjektet
Den nye vegen skal i stor grad følge dagens veg. Brua blir bygd rett sør for dagens bru. Et annet alternativ lenger nord (E2) med tunnel og bru var 1,4 milliarder kroner dyrere enn den valgte løsningen (A2) da Lillestrøm kommunestyre vedtok kommunedelplanen i 2020. A2 er også en kilometer kortere. Det nordlige alternativet vil ta mer dyrka mark. Det blir også dyrere å drifte. Det hadde en tunnel på tunnel på 1750 meter og ei bru over Glomma på 1050 meter. Vi måtte også bygge ny lokalvegbru ved dagens bru ved det nordlige alternativet.
Den nye vegen vil gå gjennom områder med kvikkleire. Vegvesenet har derfor gjennomført omfattende grunnundersøkelser hvor vi blant annet har boret mer enn 1.300 hull for å undersøke grunnen på hver side av Glomma og ute i elva.
Grunnunderseøkelsene viste mindre omfang av kvikkleire områder enn det som tidligere var anslått.
Før vi starter vegarbeidet skal området gjennom et omfattende sikringsarbeid. Her vil vi bruke anerkjente og gode metoder som er utprøvd i flere vegprosjekt og andre anlegg i Norge. Når vi er ferdige med dette, vil området være mer stabilt og sikrere enn det der i dag.
Vi planlegger sikringen av kvikkleire området i samarbeid med med Mulkticonsult, Asplan Viak, NVE og Lillestrøm kommune.
Kontakt
Prosjektkontor
- Besøksadresse:
-
Parkgata 81, 2317 Hamar
- Telefon:
- 815 22000