Artikkelen er frå 2020, og innhaldet kan vere utdatert.

Prosjektgruppa for utbedringsprosjektene på rv. 52 Hemsedal var nylig på viktig befaring før oppstarten av Skjøiten bru første halvår 2021.

I handlingsprogrammet 2018–23 er det satt av 500 millioner kroner til utbedring av rv. 52 på strekningen Gol-Vestland grense.

Eksempel på fresegate med ledelys det kan bli mer av. (Foto: Kjell Wold)

10 ulike prosjekter

10 ulike tiltak er planlagt gjennomført, hvorav bygging av ny Skjøiten bru med tilhørende veg har første prioritet. De øvrige 9 tiltakene gjennomføres som portefølje

Riksveg 52 Hemsedal går fra Gol i Viken fylke til Borlaug i Vestland fylke. Av vegens totallengde på 79 kilometer ligger 62 kilometer i Viken - fordelt på kommunene Gol og Hemsedal.

F.v. Knut Erik Skogen, Anne-Lise Mastrup, Tone Bakken, Kari-Anne Narum og Simen Aastorp Haga.

30 prosent tungbilandel

Rv. 52 over Hemsedalsfjellet inngår som en av to hovedprioriterte vegstrekninger mellom Østlandet og Vestlandet. Rv. 52 er også den fjellovergangen i Sør-Norge med den klart høyeste andelen av tungbiler med om lag 30 prosent

Målet med å utbedre 10 punkter og delstrekninger på rv. 52 i Gol og Hemsedal er å bedre framkommeligheten og trafikksikkerheten og øke regulariteten over Hemsedalsfjellet på vinteren.

Kolonne- og kjettingsplassen ved Bjøberg skal utvides. (Foto: Kjell Wold)

Sikkerhet, regularitet og framkommelighet

Med heldagsbefaringen på høyfjellsvegen over Hemsedalsfjellet fikk prosjektgruppen sett nærmere på de utfordringene som venter når den trafikkerte vegen gradvis skal utbedres de neste årene.

De første utfordringene møtte planleggerne allerede i bakkene opp fra Gol mot Robru. I særdeles bratt sideterreng skal det anlegges en ny 1,8 kilometer langs gang/og sykkelveg på rv. 52 fra Spildra til Bygdheim.

Rv 52 Hemsedalsfjellet er 1137 m.o.h. på det høyeste. (Foto: Kjell Wold)

Vinterdrift største utfordring

Fra Robru og videre nordover mot Hemsedal skal vegen utbedres på flere strekninger, mens det gjennom deler av Hemsedal sentrum (Trøim) skal eksisterende gang/sykkelveg forlenges med 1,8 kilometer fram mot Tuv.

Fra Tuv stiger vegen betydelig fram mot Bjøberg og videre innover mot høyfjellet. Her skal det planlegges gang/sykkelveg og bygges 3 felt i bratte bakker, ny bru, fresegater, ledelys, kjettingplass og oppstillingsplass for kolonne.

Gang/sykkelvegen fra Spildra bygges i krevende terreng. (Foto:Kjell Wold)

Mange og varierte tiltak

Høyeste punkt over Hemsedalsfjellet ligger på 1137 meter. Drift og vedlikehold generelt og vinterdrift spesielt er svært viktig for både trafikksikkerheten, framkommeligheten og regulariteten på en av de viktigste og mest trafikkerte høyfjellsvegene mellom øst og vest i Sør-Norge.

Derfor var det også viktig for hele prosjektgruppen å se hvilke forhold og utfordringer som venter når rv. 52 Gol–Hemsedal skal utbedres på ti punkter og strekninger de neste årene.

 

Riksveg 52 Skjøiten bru (august 2020) Foto: Cecilie Schjøtt-Høiholt
Byggingen av nye Skjøiten bru starter etter planen første halvår 2021. ( Foto: Cecilie Schjøtt-Høiholt
Aktuelt for fylke: Viken