Artikkelen er frå 2011, og innhaldet kan vere utdatert.

Torsdag 13. januar setter ordfører Rita Ottervik i gang rivingen av ekspedisjonsbygningen på nedlagte Stavne stasjon. Dette er en forberedelse til byggestart for det første vegprosjektet i Miljøpakken: Riksveg 706 Sluppen-Stavne, første byggetrinn.

Målene med dette vegprosjektet er å:

  • Gjøre det mulig for all tungtrafikk å kjøre utenom sentrum ved å velge Osloveien- Nordre avlastningsveg.
  • Øke tryggheten til gående og syklende ved å gi dem egne traseer.
  • Fjerne problemene ved dagens planovergang ved Stavne stasjon. Planovergangen erstattes av undergang for gående og syklende (overgangen har vært et problem spesielt i forbindelse med Rosenborg-kamper og begravelser).
  • Legge adgangen til Stavne-platået under jernbanen, sørfra og under sidesporet.

Gjør plass til gang- og sykkelundergang
Ekspedisjonsbygningen på den nedlagte stasjonen rives for å gjøre plass til en ny gang- og sykkelundergang

- Undergangen skal bli en del av det nye gang- og sykkelvegnettet i området. Når prosjektet har byggestart i mars, begynner vi med å bygge gang- og sykkelundergangen for å lede de myke trafikantene unna byggegropa til betongtunnelen, sier Almar Aronsen, prosjektleder i Statens vegvesen.

En del av Miljøpakken
Prosjektet er en del av Miljøpakken og Riksveg 706 Sluppen-Stavne.

Målene med hovedprosjektet er å:

  • Fullføre det overordnede sentralvegnettet rundt Trondheim, også for gående og syklende.
  • Føre gjennomgangstrafikken utenfor Trondheim sentrum.

I tillegg til tiltakene i første byggetrinn, skal hovedprosjektet oppgradere Osloveien, bygge ny Sluppen bru, bygge om Sluppenkrysset og bygge et sammenhengende gang- og sykkelvegnett på hele strekningen.

Aktuelt for fylke: Trøndelag