Ved bruk av ny teknologi utvikler Vegvesenet stadig nye digitale løsninger som gjør det enklere å være kunde.

Alle tjenester som kan digitaliseres skal digitaliseres.

- Ved å koble data sammen, har vi gjort det mulig for deg å spare tid og penger på å utføre tjenester vi leverer. I stedet for å reise til trafikkstasjonen, kan du nå gjøre mye ved hjelp av mobil, nettbrett eller pc, forteller Heidi Øwre i Statens vegvesen.

De siste årene har Statens vegvesen i samarbeid med andre offentlige aktører, som Skatteetaten, Politiet, Tolletaten og forsikringsbransjen, utviklet systemer som gjør det enklere å kjøpe/selge bil, omregistrere kjøretøy og bestille førerkort digitalt. I tillegg samarbeider etaten med aktuelle bransjeaktører, som NAF og Finn.no.

96,6 % av salgsmeldinger starter på nett

- Nå har vi i alt utviklet 43 løsninger, men det er nok ingen tvil om at tjenesten som har vært størst suksess, er å levere salgsmelding på nett. Nå er det svært få som leverer salgsmelding på papir, hele 96,6 % av salgsmeldingene starter digitalt, sier Øwre.

Å registrere bilen på ny eier foregår ikke lenger på Statens vegvesen sine trafikkstasjoner. Dette ordner privatpersonene eller bilforhandleren med Vegvesenets selvbetjeningsløsning. Stadig færre tjenester krever oppmøte på trafikkstasjonen, men skal bilen på kontroll i hall må du møte på stasjonen.

Bestill og forny førerkort på nettet

På vegvesen.no kan du enkelt og raskt bestille nytt førerkort for første gang, fornye førerkortet eller melde førerkortet mistet og bestille nytt. Selve teoriprøven og oppkjøringen krever imidlertid fremdeles at du møter opp.

Når du tar førerkort for første gang, får du en sms fra Statens vegvesen som forteller hvordan du går fram for å bestille og betale for førerkortet på nett.

Åpent alle dager, hele døgnet og hele året

Under pandemien oppdaget mange de enkle, brukervennlige og døgnåpne tjenestene som Statens vegvesen tilbyr. 

- Det er raskest, enklest og billigst å ordne de tjenestene du kan ordne selv, digitalt. Da slipper du å forholde deg til åpningstider, bestille time og å reise til trafikkstasjonen. Du kan også få utført tjenesten på kveldene og i helgene, sier Øwre.

Dette gjør også at de av oss som ikke kan, eller har mulighet til å bruke digitale tjenester, kan  få time på trafikkstasjonen raskere.

Nyttige apper du kan ha bruk for

Med Bil og henger-appen fra Statens vegvesen kan du enkelt sjekke hva bilen og tilhengeren tåler, og om den som kjører bilen har førerkortet som trengs for å dra lasset. 

Digitalt førerkort på mobilen er gyldig i trafikk-kontroller, og når du skal leie bil.

Digitaliseringen fortsetter

- Statens vegvesen vil fortsette digitaliseringen av tjenestene sine i årene som kommer. Målet er at alle tjenester som kan digitaliseres skal digitaliseres. Allerede neste år regner vi med det blir mulig å avregistrere kjøretøy, som bare blir brukt deler av året, uten å ta av skiltene og levere de inn på en trafikkstasjon, sier Heidi Øwre.