Artikkelen er over eitt år gammal, og innhaldet kan vere utdatert.

Statens vegvesen skal utbedre en rekke punkt på rv. 19 gjennom Moss sentrum for at politi, brann og ambulanse skal komme raskere fram når sekundene teller.

Arbeidet starter søndag 29. januar og må gjøres om kvelden og natta for å hindre trafikken minst mulig og gi trygge arbeidsforhold. Det blir jobbet kveld og natt til alle hverdager fra kl. 21–06 i fire uker. Det blir ikke arbeid natt til lørdag og natt til søndag.

Samarbeid mellom nødetatene og Statens vegvesen

Det kjører mellom 18 000 og 26 000 biler i døgnet på rv. 19 gjennom Moss og nødetatene har hatt problemer med å komme seg fram når det er mye trafikk. Statens vegvesen og nødetatene gjennomførte derfor en felles befaring og vurdering av strakstiltak som kan få nødetatene raskere fram.

Enklere passering for nødetatene

– Mange trafikkdelere som midtrabatter og trafikkøyer gjør det ekstra vanskelig for utrykningskjøretøy å passere til dels stillestående kø. Brann og redning har store biler som gjør at de har færre steder å passere trafikken. Vi skal endre eller fjerne en del trafikkdelere og erstatte dem med annen oppmerking. Det blir også gjort flere andre mindre endringer for at nødetatene ikke skal miste tid på å stå i kø når de rykker ut, forteller byggeleder Kim Eirik Kongshaug i Statens vegvesen.

Nattarbeid

Utbedringspunktene ligger på rv. 19 mellom Nesparken og Kanalbrua og arbeidet vil føre til noe støy for de nærmeste naboene.

– Det er dessverre ikke mulig å jobbe på dagen når trafikken er så stor. For de som bor nærmest der vi jobber, kan det bli støy fra gravemaskin og lastebil. Det vil kun være snakk om få dager på hvert sted. Vi starter ved Nesparken og jobber oss i retning Kanalbrua, og skal gjøre det vi kan for å gjennomføre dette på en rask og god måte for alle som blir berørt, sier Kongshaug.

Aktuelt for fylke: Viken