Artikkelen er over eitt år gammal, og innhaldet kan vere utdatert.

«Inkluderende» er en av Statens vegvesens verdier. I praksis betyr det blant annet å skaffe arbeid til folk som sliter med å komme på arbeidsmarkedet

Vårt mål i det som kalles den statlige inkluderingsdugnaden er at 5 prosent av de vi ansetter skal være folk som har nedsatt funksjonsevne eller hull i CV. I fjor var rundt seks prosent (30 stykker) fra denne gruppa.

En måte å rekruttere på er å tilby stillinger gjennom NAV uten utlysning: Statlige bedrifter kan tilby jobb i maks to år, slik at en får erfaring. Kontrakten utvides med tre og tre måneder underveis.

- Siden i fjor har vi skaffet jobb til rundt 30 personer gjennom NAV, og det er en god blanding av innvandrere og etnisk norske. Disse har slitt med å komme seg ut i arbeid: Enten fordi de ble oppsagt eller ble ferdigutdannet under koronaen og manglet praksis. Noen av dem har hull i CV'en, funksjonsbegrensninger eller et utenlandsk navn som gjør det vanskeligere å komme på intervju.

Det sier HR-rådgiver, Jens Martin Vesterås, som jobber med inkludering i Statens vegvesen.

Han sier de har hatt et godt samarbeid med NAV, og har tatt inn folk over hele landet. - Og jeg vil gi ros til våre ledere rundt omkring som har vært så positive.

Kontrollingeniør Kairibu Gavidia ble ansatt på E18 Vestkorridoren etter norskkurs og praksis på et geoteknisk laboratorium:

- Jeg jobber med ytre miljø og kontroller forhold rundt vann, plastikk, støy og energiforbruk. I tillegg er jeg dronepilot og har ansvar for å ta dronebilder ukentlig av prosjektet. Jobben min er spennende, og jeg er veldig fornøyd med leder og kollegaer som er veldig hyggelig mennesker. Dette er en meningsfull jobb som både bidrar direkte til samfunnet samtidig som vi tar vare på miljøet.

E18 Vestkorridoren har de siste to årene rekruttert tre kontrollingeniører gjennom inkluderingsarbeidet. I tillegg har de knyttet til seg en praksiskandidat via flyktningetjenesten i Drammen kommune.

«Inkluderende» er en av Statens vegvesens verdier.
Vi har skaffet jobb til mange via inkluderingsarbeidet vårt. Disse fire bidrar på en god måte til at våre oppgaver løses.

-Disse fire bidrar på en god måte til at våre oppgaver løses, og det mangfold et godt og inkluderende arbeidsmiljø krever. Dette har for oss utelukkende vært en positiv opplevelse, sier prosjektleder Tom Hedalen.

Doktorgrad i hydrologi

I Trondheim jobber Anyalem Tsegaw som har doktorgrad i hydrologi. Han synes han får faglig utvikling og læringsmuligheter i Statens vegvesen.

- Kolleger er flinke til å hjelpe nyansatte som meg. Det er et godt og fleksibelt arbeidsmiljø, og Statens vegvesen er en inkluderende bedrift. Men jeg ser at mangel på tydelig ansvar mellom seksjoner gjør at ressursene ikke blir utnyttet godt nok.

- Vi trengte kunnskapen til Tsegaw, og det fungerer meget bra å ha ham ansatt hos oss. Det sier Kjell Arne Skoglund som er seksjonssjef på Vegteknologi og vegutforming.

- Med doktorgrad er han en kapasitet innen hydrologi og vannhåndtering generelt og gjør en meget god jobb! Han har også på eget initiativ tatt kurs for å bli bedre i norsk - og har blitt merkbart flinkere. For oss på seksjonen er han et positivt tilskudd både faglig og sosialt.