Artikkelen er frå 2020, og innhaldet kan vere utdatert.

Siden trafikkstasjonene åpnet igjen 20. april er det gjennomført 32 000 teoriprøver.

- Da vi åpnet trafikkstasjonene igjen var det stor etterspørsel etter teoriprøver. Flere trafikkstasjoner har derfor satt opp ekstra teoriprøver på kveldstid og lørdager for å ta unna etterslepet, forteller avdelingsdirektør Frode Børstad.

Møt opp til timen

Statens vegvesen følger de generelle smittevernrådene og må derfor ha færre kandidater i teorirommet for å holde en meters avstand. Forrige uke (uke 25) ble det likevel gjennomført 1 600 flere teoriprøver enn året før.

- Vi opplever dessverre at en del ikke møter opp. Hvis du ikke kan møte ber vi om at du avbestiller timen så vi kan gi plassen til noen andre, sier avdelingsdirektør Frode Børstad.

Møt godt forberedt

Statens vegvesen har ikke hatt drop-in siden trafikkstasjonene åpnet igjen, man må bestille time for å ta teoriprøve. Samtidig har strykprosenten gått ned. Fra januar til mars i år strøk 42 % av alle som tok teorien, mens fra april til juni var strykprosenten 34 %.

- Erfaringsmessig varierer strykprosenten gjennom året, så det er for tidlig å si hva som er årsaken og om det varer, men de som stiller godt forberedt og består på første forsøk er med på å redusere ventetiden for å ta teorien, sier avdelingsdirektør Frode Børstad.

Opptil ett års karantene for å jukse

1. januar i år ble det innført strengere straff for å jukse på teoriprøve og oppkjøring, men det forekommer mest juks på teoriprøven. Tidligere ble juks behandlet på samme måte som stryk, man fikk en karantetid på to uker for teoriprøve og fire uker for oppkjøring. Nå får man 3-12 måneder karantene hvis man jukser eller forsøker å jukse.

Bak glassveggen gjennomføres det teoriprøver på Risløkka trafikkstasjon.