Artikkelen er frå 2019, og innhaldet kan vere utdatert.

Hvordan reiste vi i Norge i 2018? Og hvordan ligger vi an med nullutslippsmålet? Det nye transportregnskapet gir svar.

I rapporten Nasjonalt regnskap for bærekraftig mobilitet 2018 (PDF) presenterer Statens vegvesen et samlet regnskap for miljøvennlig transport.

– Tidligere har vi laget nasjonalt gåregnskap, sykkelregnskap og kollektivregnskap. Nå slår vi sammen disse regnskapene og supplerer med flere tema, som de største byene, nullutslipp og lavutslipp. På denne måten blir tall og fakta om miljøvennlig transport lett tilgjengelig på ett sted, sier avdelingsdirektør Anne Ogner i Statens vegvesen.

Rapporten inneholder tall fra den siste nasjonale reisevaneundersøkelse (2018), i tillegg til tall og fakta fra blant annet Statistisk sentralbyrå, Helsedirektoratet, Miljødirektoratet, Statens vegvesens årsrapporter, statsbudsjettet, Nasjonal transportplan og Nasjonal vegdatabank.

36 prosent uten bil i Oslo

Tallene viser blant annet at det nå er flere som bor i husstander uten bil, særlig i byene. Størst endring er det i Oslo kommune, Stavanger kommune, Kristiansand kommune og i Buskerudbyen. I Oslo var andelen som bor i en husstand uten tilgang til bil på 36 prosent i 2018 mot 32 prosent i 2014.

– Mobilitet handler om at alle skal kunne bevege seg eller forflytte seg fra et sted til et annet på en best mulig måte. Bærekraft betyr at vi må finne løsninger som balanserer belastningen på miljøet med forbruket og økonomien vår. Bærekraft er for eksempel også god helse og mindre ulikhet, ifølge FNs bærekraftmål, forteller Anne Ogner.

Tre av ti nye biler i 2018 var en elbil

Blant bileierne har andelen med tilgang til elbil økt fra 2 prosent i 2014 til hele 15 prosent i 2018. I 2018 utgjorde elbiler 31 prosent av nybilsalget for personbiler. Dersom brukbilimport inkluderes i tallene, står elbiler for 34 prosent av alle nyregistrerte kjøretøy i 2018.

– Elbilfordeler ved kjøp, fritak fra bompenger og at du kan kjøre i kollektivfelt er noen av årsakene til at flere kjører elbil. Det er bra både for klima, luftforurensningen og lommeboka, mener Anne Ogner.

Nullvekstmålet i sikte

– I de store byområdene går utviklingen i riktig retning også med tanke på nullvekstmålet for personbiltrafikken. Bilkjøring går noe ned, gåing er omtrent på samme nivå mens sykkel- og kollektivtrafikken øker. Det er høyest gang- og kollektivandel i Oslo/Akershus, mens Trondheim og Stavanger har høyest sykkelandel. I Oslo har kollektivandelen økt fra 25 prosent i 2014 til 29 prosent i 2018, sier Anne Ogner.

Klimagassutslippene gradvis på vei ned

Nedgang i bruk av fossilt drivstoff var også hovedårsak til at klimagassutslippene (CO2) fra veitrafikk gikk ned fra 9,7 millioner tonn i 2016 til 8,8 millioner tonn i 2017. Det var en reduksjon på 9,6 prosent. I 2018 økte CO2-utslippene igjen med 2,8 prosent. Grunnen til dette var en kraftig reduksjon i import av palmeolje til biodrivstoff. Omsetningen av avansert biodrivstoff produsert av rester og avfall økte derimot med 40 prosent i 2018.

Syklist
Bilkjøring går ned, mens sykkel- og kollektivtrafikken øker i byområder. Foto: Knut Opeide