Artikkelen er frå 2021, og innhaldet kan vere utdatert.

Klimautslippene kan reduseres med opptil 85 prosent på driften av riksvegene. Det er enda mer enn Statens vegvesen forventet i den første driftskontrakten hvor miljø skal telle i tillegg til pris.

Enkelte av tilbyderne som ønsker å drifte riksvegene i Hallingdal og Valdres, vil redusere kontraktenes CO2-utslipp med opptil 85 prosent. Det skal skje ved bruk av elektriske kjøretøy, biodrivstoff, effektivisering av driften og mest mulig gjenbruk og resirkulering av avfall som genereres i kontrakten.

Utstillingsvindu

– Vi tror at denne kontrakten kan bli et utstillingsvindu for klimaløsninger i framtidens driftskontrakter. Tilbudene overgår våre forventninger til kutt i klimautslipp, sier prosjektleder Mizanur Rahaman i Statens vegvesen.

For første gang skal Statens vegvesen inngå en driftskontrakt der miljø skal vektes i tillegg til pris ved tildelingen.

Presis Vegdrift AS leder

Av de fire entreprenørene som meldte seg på i konkurransen om å drifte vegene i Hallingdal og Valdres de neste fem til åtte årene, ligger Presis Vegdrift AS best an i konkurransen.

– Presis Vegdrift AS har levert det beste forholdet mellom pris, oppdragsforståelse og klima. De har tatt mål av seg å redusere CO2-utslippene i Hallingdal/Valdres-kontrakten med opptil 85 prosent, sier Rahaman

Skarp konkurranse

Hallingdal/Valdres-kontrakten blir tildelt etter et to-konvolutt-system. Konvolutt 1 inneholder en beskrivelse av entreprenørens kontraktforståelse (vektes 10 prosent) og beskrivelse av hvordan de vil redusere kontraktens CO2-utslipp (vektes 20 prosent). Konvolutt 2 inneholder pris (vektes 70 prosent).

Etter at Statens vegvesen hadde kontrollert og vektet innholdet i konvolutt 1, ble konvolutt 2 åpnet fredag 9. april. Tilbyderne hadde følgende priser:

   
1.Engebretsen Ingeniør – Entreprenør AS309 422 387,-
2.Presis Vegdrift AS339 821 659,-
3.Mesta as388 848 760,-
4.Veidekke Industri AS403 441 216,-

Prosjektleder Mizanur Rahaman oppsummerer:

– Mesta var den som leverte best på oppdragsforståelse og klima. På klima leverte de såpass bra at de faktisk har overgått det vi kunne forvente, sier han.

– Presis Vegdrift AS skåret veldig bra på klima selv om de var litt svakere enn Mesta, men har det beste forholdet mellom pris, oppdragsforståelse og klima.

Statens vegvesen skal nå kontrollregne og kvalitetssikre tilbudene før den endelige beslutningen blir tatt om hvem som får drifte riksvegene i Hallingdal og Valdres de neste årene. 

Elektriske kjøretøy er et av flere tiltak som skal få ned CO2-utslippet i den nye driftskontrakten for riksvegene i Hallingdal og Valdres. (Illustrasjons Foto: Ellinor Hansen