E39 Ålesund–Molde
Ny E39 mellom Ålesund og Molde vil knytte regionen tettere sammen og skape et felles bo- og arbeidsmarked.
Ferjefri kryssing av Romsdalsfjorden er det første viktige steget i utbyggingen av E39 mellom Breivika i Ålesund og Bolsønes i Molde. En undersjøisk tunnel fra Vik i Vestnes til Otrøya og hengebru fra Nautneset på Otrøya til Julbøen vil avløse to ferjesamband og knytte regionen tettere sammen.
E39 Ålesund-Molde er delt inn i fem delstrekninger:
- E39 Ålesund–Digernes - Mulighetsvurderinger pågår.
- E39 Digernes–Ørskogfjellet - Oppstart av kommunedelplanprosess.
- E39 Ørskogfjellet–Vik - Reguleringsplanprosess pågår.
- Vik–Julbøen (Romsdalsfjordkryssingen) - Byggeplanlegging og arkeologi.
- E39 Julbøen–Molde - Reguleringsplaner vedtatt.
Det pågår nå en ekstern kvalitetsikring (KS2) av strekningen fra Vik til Molde.
Når hele strekningen er utbygd vil reisetiden mellom Ålesund og Molde halveres til 47–54 min avhengig av vegstandard. Strekningen er en del av Fergefri E39.
Kryssingen av Romsdalsfjorden vil avløse to ferjesamband og gi fastlandsforbindelse til Otrøya i Molde kommune. Prosjektet legger også grunnlag for fastlandsforbindelse til Gossen i Aukra kommune, der landanlegget til Ormen Lange ligger. Utbyggingen av Kjerringsundet vil avløse et tredje ferjesamband mellom Aukra og Hollingsholmen.
Se video om om ferjefri kryssing av Romsdalsfjorden:
Målsettingen med en ny europaveg mellom Ålesund og Molde er en døgnåpen E39 uten forsinkelser på grunn av uvær eller kø. Transportsystemet skal være effektivt, tilgjengelig, pålitelig og sørge for at 10 000 flere innbyggere får en reiseavstand til en av byene på maksimalt 45 minutter.
Finner du ikke det du er ute etter? Ta gjerne en kikk på oversikten over ofte stilte spørsmål.
- Veg:
- E39
- Fase:
- Planfase
- Kommunar:
- Ålesund, Vestnes, Molde
- Fylke:
- Møre og Romsdal
- Lengde:
- 75 km
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2022–2033
- Totalkostnad:
- Kostnadsramme på 24,4 milliarder, hvorav under 20% bompenger.