Artikkelen er frå 2020, og innhaldet kan vere utdatert.

Statens vegvesen tar med Bertelsen & Garpestad AS, Consto Anlegg midt AS, Mesta AS og Søbstad AS videre i konkurransen om byggingen av ny E39 Leirvika-Renndalen. Strekningen er en del av E39 Betna-Stormyra.

Det var ni entreprenører som meldte sin interesse for å bygge denne første delstrekningen. Den første fasen med prekvalifisering er nå ferdig.

- Vi har valgt å gå videre med Bertelsen & Garpestad AS, Consto Anlegg midt AS, Mesta AS og Søbstad AS. Entreprenørene som er med videre i konkurransen får frist til å levere sitt første tilbud innen mandag 10. august kl. 12. Deretter blir det en periode med evaluering og forhandlinger mellom oss og den enkelte entreprenør før de vil levere sine endelige tilbud, sier prosjektleder Odd Helge Innerdal i Statens vegvesen.

Konkurranseformen «Anbudskonkurranse med forhandlinger» er valgt som metode i tråd med våre tiltak i forbindelse med koronautbruddet. Hensikten er å vurdere hvilke konsekvenser dette kan gi i kontraktgjennomføringen, og på den måten redusere usikkerheter og risiko for konflikter på et senere tidspunkt.

Forhandlingsprosessen

Forhandlingsfasen er ventet å ta om lag to uker. Både Statens vegvesen og entreprenørene kan be om ytterligere tid til forhandlinger ved behov.

Fristen for levering av endelige tilbud vil settes før forhandlingene avsluttes. Denne fristen vil være lik for alle som deltar i konkurransen.

- Dersom det viser seg at to uker er tilstrekkelig tid for forhandlingene, vil vi trolig være klar med en innstilling på valgt leverandør første uken i september. Med dette tidskjemaet ser vi for oss anleggsstart i løpet av oktober, sier Innerdal.

Pris – en viktig faktor

Det endelige tilbudet vil bli vektet på pris, men det vil bli gitt inntil 30 mill. kr. i fradrag i tilbudssummen til den som har den beste planen for hvordan de ønsker å gjennomføre oppdraget.

Det er også mulig å få inntil 30 mill. kr. i fradrag for den som kan vise til gode planer for ivaretakelse av helse, miljø og sikkerhet (HMS) på prosjektet.

Det vil si at det er den leverandøren som har det beste forholdet mellom pris og kvalitet vil bli tildelt oppdraget.

Om prosjektet

E39 Leirvika-Renndalen er den første delparsellen, av til sammen tre, som skal bygges i prosjektet E39 Betna-Stormyra. Samlet vil de tre utbyggingene gi 26 km. ny veg med gul midtlinje. Den nye vegen vil redusere avstanden mellom Betna og Stormyra i Heim kommune i Trøndelag med fem kilometer og reisetiden med sju minutter.

Mellom Leirvika og Renndalen skal det bygges 4.8 km. ny veg, der ca. 40 prosent ligger utenfor dagens veg. I kontrakten inngår det to bruer på henholdsvis 55 og 54 meter, samt en driftsundergang for skogbruket på 22 meter. Byggetiden er beregnet til ca. 2 år.

Slik blir nye E39 Leirvika-Renndalen

Dagens veg er smal (under seks meter noen steder), har mange svinger og enkelte partier med svært dårlig sikt. Den nye vegen skal bygges med en bredde på 9 meter og får en langt bedre standard med bedre framkommelighet og økt trafikksikkerhet for både privat- og næringstrafikken.

Vegen får forsterket midtoppmerking mellom kjørefeltene og en fartsgrense på 80 km/t.

video

OBS! På grunn av en feil i animasjonen vises den nye vegen med gul sperrelinje i denne videoen. Vi gjør derfor oppmerksom på at når nye E39 Leirvika-Renndalen åpner for trafikk, vil det være tillatt med forbikjøring på deler av strekningen.

 

Aktuelt for fylke: Trøndelag