For tiden pågår arbeid med å bytte ut ventilatorer i Fløyfjelltunnelen. Dette er nødvendig vedlikehold som må til for at dagens tunnel skal fungere frem til forlenget og oppgradert tunnel står klar. Tunnelen blir tidvis nattestengt som følge av arbeidet. Arbeidet vil pågå frem til sommeren 2026. 

Følg med på vegvesen.no/trafikk og appen Vegvesen trafikk for informasjon om stenging. 

  1. Utgreiing
  2. Val av alternativ
  3. Reguleringsplan
  4. Bygging blir førebudd
  5. Byggefase
  6. Opna
Foto: Karoline Rage / Statens vegvesen

Kvar?

Fylke:
Vestland

Kommunar:

Bergen

Kva?

E39 Fløyfjelltunnelen skal forlenges til Eidsvåg og oppgraderes etter tunnelsikkerhetsforskriften.

Kvifor?

Fløyfjelltunnelen skal forlenges for å kunne gi plass til bygging av Bybanen mot Åsane. Tunnelen skal også oppgraderes etter tunnelsikkerhetsforskriften. Prosjektet skal redusere sårbarheten på vegnettet i Bergen, og legge til rette for tovegskjøring i begge løp.

Kart

Illustrasjon: Statens vegvesen

Forlengelsen av Fløyfjelltunnelen til Eidsvåg er omtalt i konseptvalgutredning (KVU) for transportsystemet i Bergensområdet (2011) og er en forutsetning for å kunne realisere ny bybane og sykkelstamveg fra sentrum til Åsane. Dette fordi Bybanen skal overta den eksisterende traseen av E39 fra Sandviken sykehus til Eidsvåg.

Det ble gjennomført kvalitetssikring av beslutningsunderlag for konseptvalg (KS1) i 2012. Rapporten heter «Regionpakke Bergen».

Siden 2015 har Statens vegvesen holdt på med oppgradering av 200 riksveitunneler i hele landet. Målet er å innfri kravene i tunnelsikkerhetsforskriften. Oppgraderingen av Fløyfjelltunnelen er slått sammen med resten av prosjektet for å oppnå en rasjonell anleggsgjennomføring.

Reguleringsplanen E39 Fløyfjelltunnelen sør omfatter strekningen der dagens tunneler går, mens forlengelsen til Eidsvåg ble regulert som en del av planleggingen av bybane til Åsane.

Det ble i 2022 utført en ekstern og intern verdianalyse av alternativer for oppgradering av eksisterende Fløyfjelltunnel. I tillegg er det også utarbeidet flere alternativvurderinger. De mest aktuelle alternativene er listet opp under:

  • Alt 0/0+: Oppgradering etter tunnelsikkerhetsforskriften
  • Alt A: Strossing av begge tunnelløp
  • Alt B: Nytt nordgående tunnelløp og strossing av eksisterende løp
  • Alt C: To nye tunnelløp

Den eksterne verdianalysen konkluderte med at alternativ B og alternativ C ble rangert likt og høyest av vurderte alternativer. Den interne verdianalysen konkluderte med at det burde gjøres et nytt anslag av alternativ C som på dette tidspunktet ikke var kostnadsvurdert.

Høsten 2022 ble det utarbeidet en rapport «Alternativvurdering alt. B mot C», der alternativ C ble anbefalt. Med bakgrunn i denne rapporten ble det utarbeidet reguleringsplan basert på to nye løp frem til grensesnittet mot ny, forlenget Fløyfjelltunnel. Reguleringsplaner ble vedtatt i 2023.

I ettertid er løsning blitt endret til Alternativ B – ett nytt løp og strossing av ett av dagens to løp. Det siste av dagens to løp vil gå ut av bruk. Begrunnelsen for dette valget var:

  • mest mulig gjenbruk av dagens veg
  • noe mindre volum av stein som må tas ut og deponeres
  • sannsynligvis lavere, totale CO2-utslipp

Link til planene under: Bybanen fra sentrum til Åsane

  • «Bybanen fra sentrum til Åsane, delstrekning Fløyfjelltunnelen – forlengelse til Eidsvåg» (nasjonal arealplan-ID 4601-65820000), vedtatt 31.05.2023
  • «Bybanen fra sentrum til Åsane, delstrekning 3, Eidsvågtunnelen – Tertneskrysset» (nasjonal arealplan-ID 4601-65820000), vedtatt 31.05.2023
  • «Bybanen fra sentrum til Åsane, delstrekning 2, Sandbrogaten til Eidsvågtunnelen» (nasjonal arealplan-ID 4601_65810000), vedtatt 31.05.2023

Statens vegvesen har foreslått å justere planene for å kunne optimalisere prosjektet og redusere byggetiden.

Endringen foreslått er å å bygge nye rampetunneler til/fra Sandviken uavhengig av dagens Fløyfjelltunnel. Disse tunnelene vil komme ut ved Glass Knag og blir koblet på den nye rundkjøringen som allerede er planlagt her.

Byggetiden og omfanget av lange omkjøringer for trafikantene til og fra Sandviken kan reduseres med flere år med denne løsningen. 

Oppstart for planarbeid for «E39 Fløyfjelltunnelen – tunnelramper i Sandviken» ble annonsert 09.08.2025 med merknadsfrist 08.09.2025, se Bergen kommunes nettsider for mer informasjon: Bergen kommune - Oppstart planarbeid E39 Fløyfjelltunnelen – tunnelramper i Sandviken.

KS2 er en ekstern gjennomgang av beslutningsgrunnlaget for store statlige prosjekter med en kostnad på mer enn en milliard kroner. Målet er avdekke om prosjektet er klart til å sendes videre til Stortinget.

Før bygging kan starte må finansieringen avklares, og Statens vegvesen må gjennomføre grunnerverv og utarbeide konkurransegrunnlag. 

Valg av entreprenør

Dersom prosjektet får nødvendige avklaringer og finansiering fortløpende, kan byggingen tidligst starte i 2028/29.

Sjå alle aktueltsaker
Nasjonal transportplan:
Omtalt i NTP 2025–2036
Totalkostnad:
8,5 mrd. kroner (2023-kroner)

Meir om prosjektet

E39 Fløyfjelltunnelen åpnet i 1988/89. Tunnelen er ca. 3,7 km lang og er en høytrafikkert toløpstunnel. I 2023 var trafikkmengden (ÅDT) ca. 48.000 kjøretøy pr. døgn.

Tunnelen ble bygget med tunnelboremaskin og strosset (det vil si å utvide) ut til to smale kjørefelt i hver retning. Dette gjør at profilet i hver av tunnelløpene har for liten bredde/høyde til at man kan kjøre toveistrafikk i hvert tunnelløp, selv om det er to felt i hver retning. Profilet tilsvarer omtrent T8, noe som er svært smalt for en høytrafikkert tunnel.

For å kunne opprettholde et vegsystem i Bergen med akseptabel sårbarhet og samfunnssikkerhet, er det helt nødvendig at eksisterende Fløyfjelltunnel utvides med mulighet for tovegskjøring i hvert løp.

Oppgradering av dagens tunnel vil være krevende og kostbart, ettersom mye av arbeidet kun kan utføres på nattestid. Dette gir lang byggetid. Statens vegvesen har besluttet at oppgraderingen vil skje ved bygging av ett nytt løp og utvidelse av dagens nordgående løp. Det sørgående løpet vil bli stengt når oppgraderingen er fullført. Oppstart av prosjektet er ikke avklart, dette avhenger av politisk prosess for valg av bybanetrasé til Åsane.

 

Kontaktar

Jonas Dalland

Prosjektleder
Telefon:
47 62 32 72
E-post:

Eirik Natlandsmyr

Kommunikasjonsrådgiver
Telefon:
97575741
E-post: