Artikkelen er frå 2014, og innhaldet kan vere utdatert.

De lokale interessene ble godt belyst og betydningen E6 har for Salten-regionen ble også understreket.

Slik oppsummerer strategisjef Unni M. Gifstad etter dialogmøtet i Kobbelv 4. juni.

Statens vegvesen hadde invitert lokale og regionale brukere for å få innspill til arbeidet med konseptvalgutredning (KVU) for E6 mellom Fauske og Mørsvikbotn. Her deltok totalt 30 representanter for berørte kommuner, reiselivsnæringa, reindrifta, bygdelag og tungtransporten, sammen med fagfolk fra Statens vegvesen.

Behov og løsninger

Gjennom gruppearbeid skulle deltakerne få fram de viktigste behovene i forbindelse med oppgraderingen og en mulig omlegging av E6 gjennom Sørfold. De fikk også kart for å skissere framtidige løsninger.

Både de store transportbrukerne og lokalbefolkningen trakk fram behovet for tryggere veg, innkorting av avstander, tilrettelegging for opplevelser og bedre service til de vegfarende. Konsekvenser for reindrifta knyttet til de ulike alternativene ble også brakt inn av representantene for reinbeitedistriktene i området. Hamarøy-ordfører og leder av Salten regionråd, Rolf Steffensen, pekte på den viktige rollen E6 gjennom Sørfold har for innbyggerne i nabokommunene.

Flere alternativer

Representantene for bygdelagene i Sørfold var opptatt av hvilke konsekvenser de ulike traseene kan ha for næringsliv og bosetting i de enkelte bygdene i denne delen av kommunen, og de var kritiske til å stenge deler av dagens E6-trasé dersom vegen legges om. 

Statens vegvesen vurderer tre ulike alternativer for framtidig E6-trase mellom Fauske og Mørsvikbotn.

 

Representantene fra bygdelagene i Sørfold hadde ulike ønsker for framtidig trase. Fra venstre: Gerd Bente Jakobsen (næringssjef Sørfold kommune), John Eivind Laxaa (Strøksnes), Ingvar Sørfjord (Kobbelv), Cato Sørgård (Kobbelv), Mikal Arntzen (Leirfjorden) og Per Reffhaug (Mørsvik). Foto: Kari Karstensen
Aktuelt for fylke: Nordland