Artikkelen er frå 2016, og innhaldet kan vere utdatert.

Halsa kommunestyre har i møte 7. mars 2016 vedtatt kommunedelplanen E39 Betna-Klettelva i K.sak nr. 16/16.

Av de tre alternativene som er utredet ble alternativ 3 vedtatt. Alternativ 3 går utenom Liabøen som er kommunesenteret i Halsa kommune.

Den 4 km lange strekninga går i en helt ny trasé som vil korte inn reisetiden med ca. 4 minutter. Dermed blir dagens smale europaveg med dårlig kurvatur erstattet med en ny moderne veg. Valgt trasé gir også økt trafikksikkerhet og redusert miljøbelastning for randbebyggelsen langs dagens E39.

For Liabø sentrum vil dette medføre en betydelig reduksjon i trafikkbelastningen. Trafikksikkerheten og sikkerheten på barns skoleveg blir tilsvarende forbedret.

Framtidig E39 går hovedsakelig gjennom områder bestående av fattig barskog, og større myrområder uten rik eller spesiell flora og fauna. Skogen består for det meste av innplantet skog.

Ny E39 berører to av kulturmiljøer. Ett kulturmiljø ved Gjengståa, og ett ved Glåmen. Bygningsmiljøet ved Gjengstø består av flere gårdsanlegg. Kulturmiljøet ved Glåmen er en av få gårder i Halsa som har både høyløe og sommerfjøs intakt med datering til 1800-tallet.

Alternativ 3 vil i liten grad berøre områder som er klassifisert som jordbruksareal (dyrket mark og innmarksbeite). Slik sett er det lite dyrka mark som vil bli direkte berørt.

Det er utført en overordnet risiko- og sårbarhetsanalyse som avdekker at vi i reguleringsplanfasen må sette i gang avbøtende tiltak rettet mot kulturmiljøet ved Glåmen og Gjengstø/Åfarlia.

Aktuelt for fylke: Trøndelag