Artikkelen er frå 2021, og innhaldet kan vere utdatert.

Statens vegvesen gjennomfører i disse dager planlagte og helt vanlige grunnundersøkelser for å kunne bygge fundamentene til Ramfjordbrua og to kulverter på ny E8 ved Leirbakken i Ramfjord i Troms.

Vi registrerer at det lokalt er uttrykt bekymringer knyttet til den grunnboringen som foregår ved Leirbakken, og at arbeidet koples til leirskredet på Gjerdrum i desember i fjor. Statens vegvesen forsikrer at grunnundersøkelsene som nå utføres ved Leirbakken ikke har noe med denne ulykken eller andre leirskred å gjøre.  

Planlagte undersøkelser

Vi ønsker å presisere at undersøkelsene vi nå utfører har vært planlagt lenge. Dette er nødvendige undersøkelser som alltid gjøres før vi starter arbeidet med å forskale og støpe fundamenter til bruer eller liknende konstruksjoner. Undersøkelsene skal blant annet gi oss flere detaljerom hvor langt det er ned til fast grunn eller fjell. Det gjør det mulig for oss å finberegne og planlegge byggingen helt ned på centimeternivå.

Funn som forventet

Arbeidet ved to kulverter oppe på Leirbakken er nylig fullført. Også andre bruer har fått utført supplerende undersøkelser i det siste. I tillegg har vi en strekning vi ikke fikk boret i reguleringsplanfasen som vil bli kontrollert nå.

– Ingen funn så langt viser andre forhold enn det vi har lagt til grunn tidligere, men vi har fått litt flere detaljer rundt dybder til berg, behov for masseutskifting under fundamenter o.l. sier, prosjektleder Jøran Heimdal.

Flere undersøkelser i sommer

I løpet av sommeren vil det bli boret supplerende undersøkelser i sjøen. Det er fordi plasseringen av fundamentene for Ramfjordbrua er korrigert noen meter i forhold til tidligere plassering. Denne typen korrigeringer er også vanlig når man går mer detaljert inn i slike prosjekteringer og valg av brutype og konkrete løsninger knyttet til bruene blir bestemt.

Behovet for supplerende undersøkelser oppstår selv om vi tidligere kan ha boret like ved. Dette skyldes at avstanden til fast grunn og fjell ofte er en annen bare noen meter i fra den grunnundersøkelsen som først ble utført. For Ramfjordbruas del, er nøyaktige undersøkelser på helt rett sted, viktig for å bestemme pelelengder i de ulike fundamentene.

Ny E8 skal krysse Ramfjorden med bru fra Leirbakken til Hans Larsa-nesset. I sommer skal der gjøres grunnundersøkelser i sjøen for å finne rett lengde for pelene som skal stå under bruas fundamenter. Foto: Statens vegvesen