Sykkelboks kan forbedre syklistenes fremkommelighet ved at syklistene kjører først ut i krysset og lettere kan foreta venstresving gjennom krysset (Sørensen 2009). Samtidig kan det ikke lages separat fase for venstresvingende syklister, noe som kan gi økt ventetid. Syklister blir mer synlige og færre syklister som skal rett fram benytter høyresvingfeltet istedenfor rett-fram feltet (Høye, Sørensen & de Jong 2015). En undersøkelse av venstresvingende syklister i sykkelbokser i København, viste at sykkelbokser medførte at syklister ble tryggere og mer fornøyde. Alle syklistene opplevde at sykkelboksen gjorde dem mere synlige for bilistene, og at sykkelboksen gjorde det enklere å komme fram (Jensen 2009, Andersen m.fl. 2012). Newman (2002) viser at syklister i gjennomsnitt føler seg tryggere, men at mange ikke liker å ha biler rett bak seg.

Undersøkelser som belyser atferd og konflikter finner uendret eller redusert antall konflikter mellom syklende og motorkjøretøy, og bilførere overholder i større grad vikeplikten overfor syklister. For motorkjøretøy kan sykkelboks medføre redusert fremkommelighet, fordi tiltaket medfører redusert kapasitet i krysset. Det kan være en utfordring der det er mange høyresvingende kjøretøy. Forholdsvis mange bilførere kjører over stopplinja, men færre ved fargede sykkelbokser enn de uten farge. Det er ikke funnet studier som har undersøkt virkningen på ulykker av å etablere sykkelbokser i kryss (Høye, Sørensen & de Jong 2015).

Høye, A., Sørensen, M.W.J. & T. de Jong (2015): Separate sykkelanlegg i by. Effekter på sikkerhet, fremkommelighet, trygghetsfølelse og sykkelbruk. TØI rapport 1447/2015. Oslo: Transportøkonomisk institutt.

Sørensen, M.W.J. (2009): Kryssløsninger i by – Internasjonale anbefalinger for å sikre miljøvennlig bytransport. TØI rapport 1004/2009. Oslo: Transportøkonomisk institutt.

Newman, A. (2002): Marking of Advanced Cycle Lanes and Advanced Stop Boxes at Signalized Intersections. Report. Christchurch City Council, City Streets Unit, Christchurch, NZ.

Andersen, T., Bredal, F., Weinreich, M., Jensen, N., Riisgaard-Dam, M. & M.K. Nielsen (2012): Idékatalog for cykeltrafik ’12. Cycling Embassy of Denmark.

Jensen, S.U. (2009): Cykellommer – Spørgeundersøgelse om tryghed, tilfredshed, mv. Notat. Trafitec